Miutn a kathrokkal s a templomosokkal annak rendje-mdja szerint elbnt, a dominiknus inkvizcinak, hogy fennmaradst igazolja, jabb ellensgre volt szksge. Lehet1eg valamilyen bizonytalanabb krvonal, nehezebben meghatrozhat csoportra, amelyik j sokig elll. Nos teht: kit, mit lehetne kzveszlyesnek feltntetni?
BothweIl s a berwicki boszorknyper
A dominiknusok a vilgtl elzrkzva ltek, nkkel nem kerlhettek kapcsolatba - gy hamarosan kszen lltak a vlasszal. XXII. Jnos ppa szorong alkat volt, s azt kpzelte, ellensgei varzslattal trnek az letre. Fekete csuhs dominiknus tancsadi 1321-ben knnyszerrel rbeszltk: jruljon hozz a maleficum - a gonosz varzslat, a fekete mgia elleni keresztes hadjrathoz. A fogalmat pedig roppant tgan rtelmeztk. Szemkben maleficum volt a valamennyi keresztny orszgban fellelhet npi hagyomnyvilg: az orvoslsnak, a hatalomhoz juttatsnak, a termkenysg elsegtsnek si mestersge. Az ilyen praktikkat sok esetben nk ztk, akiket "boszorknynak" neveztek.
A fradsgosnak grkez feladat valjban a rgi pogny termszeti vallsok kiirtsnak volt a soron kvetkez szakasza; a hadjrat tulajdonkppen a tudomny felvirgzsa, az ipari forradalom eltt tiszttotta meg az utat. m a kortrsak szemben a fvekhez s titokzatos praktikkhoz rt frfiak s nk egyltaln nem tntek eleve gonosznak s flelmetesnek. Mindenki tudta, hogy mestersgk j s rossz clokat egyarnt szolglhat, aszerint, hogy ppen mire akarjk fordtani. No de nincs-e ez gy az let minden ms terletn is?
Mindazonltal mr ltszott, merr1 kerekedik a szl. 1320-ban, alig hat vvel Jacques de Molay prizsi tzhalla utn, hasonl sors jutott osztlyrszl a meathi Petronillnak, az els boszorknynak, akit rorszgban meggettek. Petronilla Alice Kytelernek, egy nagy hatalm norman dmnak volt a bizalmasa, s a bnbak szerept tlttte be.
A hlgy ugyanis, akit meggyanstottak, hogy a dmonnal val kapcsolata rvn szerezte vagyont, Angliba szktt, ottani prtfogihoz. A dmonnak nevet is adtak: Robin Artissonnak hvtk, de ilyen nev szemlyt soha nem lttak s nem is kerestek; elvgre frfi volt. s noha az elkvetkez vek sorn szmos frfit is eltltek a legkptelenebb vdak alapjn, a renesznsz s a reformci hajnaln kibontakoz polgrhbor mindenekeltt a N ellen irnyult. A hadjratot az egeket ostroml, tudathasadsos, istenkeres szellem indtotta az si, stten titokzatos fldi erk, a test s vgs soron maga a termszet ellenben.
A kezdemnyezs lassan, fokozatosan vert gykeret. A maleficium els eurpai ldozatainak egyike Jehane de Brigue volt, akit 1390-ben gettek meg Prizsban. Hogy a bne miben llt? Egy frfi, akit meggygytott, bevdolta, hogy a dmon segtsgt vette ignybe. tven vvel ksbb svjci feljegyzsekben mr nagy hatalm boszorknyokrl esik sz, akik tkukkal hzassgot tesznek tnkre, csecsemket lnek meg oly mdon, hogy hallukrt fohszkodnak egy elvarzsolt gyk fltt, majd az llatot elssk a hz kszbe al. Tovbb j bartok kztt viszlyt sztnak, s hatalmas viharokat tmasztanak. s jabb fl vszzadnak kellett eltelnie, amg az 1321 ta izz parazsat mindenfel fellngol, gyilkos tzvssz hevtettk.
A nagy mvet kt nmet Domonkos-rendi szerzetes, Kramer s Sprenger teljestette be, akik 1486ban tettk kzz a Malleus Maleficarum (Boszorknyprly) cm boszorknygetsi kziknyvket. Az dz megtorlsi vgytl fttt, stt rsm a legjobbkor jtt: ppen megfelelt az Eurpban elharapzott nyugtalan, szorong hangulatnak. Egy vszzaddal a nagy pestisjrvny s a zsidellenes pogromok utn, amikor Gutenberg ppen feltallta a knyvnyomtatst, Kolumbusz pedig mr kszldtt a nagy hajtra, odavesztek a rgi bizonyossgok. Egyre tbben kltztek be falurl a vrosokba, s rgi letmdjuktl elszakadva hajlandk voltak brmit elhinni. Eljtt a fklya meggyjtsnak ideje, s a Malleus szerzi ltek az alkalommal. Knyvk egyik naprl a mskra
bestseller lett: tven v alatt tizenkt kiadst rt meg. A m egyszerre volt brutlis s gyakorlatias: tudatosan trt a legfktelenebb hisztria kivltsra, de a hisztrit a keresztnyi jmborsg lruhjba bjtatta. A malefidummal, boszorknysggal vdoltak leleplezse s eltlse tern a legszlssgesebb kegyetlensget is jogosultnak nyilvntotta, s az "nkntes" vallomsok kicsikarsra a knvallatst ajnlotta - feltve persze, ha jmbor klssgek kztt foganatostjk. A knzkamrt "folyamatosan meg kell hinteni szentelt vzzel, s ldott fveket kell getni benne". Az elmarasztals ngyfajta tevkenysget sjtott, mgpedig a hit megtagadst, az rdggel val szvetkezst, meg nem keresztelt gyermekeknek az rdggel val eljegyzst, valamint az "incubusokkal" s "succubusokkal", az jszaka buja dmonaival ztt parznlkodst.
Az elszabadul szadista tmegrlet leginkbb a protestns orszgokat, Nmetorszgot, Svjcot s Skcit kertette hatalmba, a protestns valls ugyanis mindenest1 tagadja a ni princpiumot. A katolikusok legalbb tisztelik Szz Mrit, de a protestnsok csak az Atyt, a Fit s a Szentlelket ismerik el- kt hmnem s egy meghatrozhatatlan lnyt, ami llektani szempontbl a nknek nem sok jt grt.
A boszorknymestersget a stn mvnek nyilvntottk; minden boszorknyrl eleve feltteleztk, hogy a "ktszarv istent" imdja. Valjban a nisg maga volt a gyans. Brmelyik, rendhagy
vagy furcsa viselkeds n az letvel jtszott. gy terjedt tovbb egyre szlesebb krben a kollektv tboly, amely a tizenhetedik szzadra mr megllthatatlannak ltszott.
Johannes Keplernek, az gitestek mozgsa felfedezjnek az desanyjt boszorknysggal vdoltk. A nmetorszgi Bambergben 1609 s 1633 kztt tbb mint kilencszz nt knoztak meg a "boszorknyszkben", amely vasbl kszlt, s alatta tzet gyjtottak; az ekppen kicsikart valloms pedig mglyahallhoz vezetett. Nmetorszg egyes vidkein jformn a teljes ni lakossgot kiirtottk.
Msfell a boszorknysg fogalma olyan bvs s izgat volt, hogy egyes "boszorknyok" nknt vallottak magukra. 1662-ben a skciai Auldearnben l Isobel Gowdie azt lltotta, hogy testi kapcsolata van a stnnal. Az illet "nylnk, fekete, izmos" rnak neve is volt: Fekete Johnnie-nak hvtk, s Isobel szerint "olyan jegesen jrja t a testem, mint a forrsvz".
Az egyszer, helybli ifj nt ugyan levetkztettk, hogy megkeressk rajta az rdg jegyeit, de knzsra nem volt szksg: Isobel hat hten t buzgn traktlta rmldz hallgatsgt az esemnytelen let, unalmas kis faluban elszabadult Gonosz trtneteivel. Janet Braidheaddel, egy msik boszorknnyal egytt azt vallotta, hogy nyll tudja varzsolni magt, s ebben az llapotban gy megkergettk a kutyk, hogy csak az utols pillanatban sikerlt visszabjnia emberi alakjba.
Elmeslte, hogy trsnivel egytt egy meg nem keresztelt gyermek tetemt az egyik gazda trgyadombjba rejtettk, hogy elpuszttsk a gazda termst. Gombostket szrtak egy agyag kpmsba, amelyet aztn elgettek, hogy a helyi fldesr fiainak hallt elidzzk (a gyermekek valban sorra meghaltak). Varangyos bkkat fogtak egy parnyi eke el, majd az ekt ktszer egyms utn megstltattk egy szntfld krl, hogy termketlenn varzsoljk. Tovbb msok fldjn tviss vltoztattk a gabont, hogy az fldjk dsabban teremjen.
A fiatalasszony nagy lvezettel botrnkoztatta meg vallatit a Fekete Johnnie s a helyi boszorknyok kztti szerelmi kapcsolat bizalmas rszleteivel; az illet riember pldul elszeretettel korbcsolta meg gyasait. Isobel, aki egy impotens idsebb frfi felesge volt, valsznleg unatkozott, s nmi izgalommal akarta fszerezni lett. A tizenhetedik szzadban nem volt televzi, s a hossz jszakkon Isobel nem tallt egyb szrakozst, mint hogy a boszorknycsapat titkos gylseinek csiklands rszleteivellakassa jl felajzott kpzelett.
Tovbbi sorsa ismeretlen; valszn azonban, hogy trsnivel egytt meggettk.
A skt boszorknyperek sorban az v a msodik legismertebb.
Hetven vvel korbban; 1593-ban, Edinburghban a "berwicki boszorknyok" bevallottk: tengeri
vihar felidzsvel, valamint a kirly viaszbl kszlt kpmsnak elgetsvel akartk meglni VI.
Jakabot s ifj dn felesgt. (A vdpontok kztt szerepelt tovbb, hogy szitban hajztak a tengeren, srokat fosztottak ki, hogy szertartsaikhoz csontokat szerezzenek, tovbb tbbeket megtkoztak, rontst s egyb varzslatokat ztek.)
A kirlygyilkossg tervnek rtelmi szerzje a vd szerint Jakab unokatestvre, Francis Stewart, Bothwell tdik grfja volt, mellesleg Jakab desanyjnak, a hat vvel korbban lefejezett Stuart Mrinak a keresztfia. Skcia ppen hnyatott trtnelmnek egyik legviharosabb idszakt lte, de a grf mg a korszak mrcjvel mrve is ritka heves s erszakos embernek szmtott. Bel1e lett most az rdg, aki a berwicki boszorknyokat a Jakab elleni gyilkossgi ksrletre sarkallta.
Maga Jakab, akit hamarosan Anglia kirlyv is megvlasztottak, nagy rdekldst tanstott a per irnt, s a vdlottakat szemlyesen is kivallatta. Md felett elbsult, amikor Bothwellt a per politikai tartalmra hivatkozva felmentettk; legfljebb abbl merthetett nmi vigaszt, hogy a vdlottakat egyt1 egyig megknoztk, t boszorknyt pedig mglyra kldtek. A skt knzsi technika ugyan nem volt olyan fejlett, mint ms eurpai orszgokban, de azrt tbbnyire gy is sikerlt meggyzni ltala a vdlottakat, hogy mindent egybevetve a beismerssel, msok bemrtsval s a tbb-kevsb gyors tzhalllal mg mindig jobban jrnak. Mi rtelme lenne, ha mr gyis meg gytrt tagjaikat ppp zzatnk? Nem jobb, ha mindenre rblintanak, s legalbb hamar tlesnek az egszen? Bothwell pere 1593. augusztus 10-n kezddtt. A vdlott, br lete volt a tt, nyugodtnak ltszott, persze nem vletlenl: volt annyi esze, hogy Edinburghot telezsfolja a maga hsges hatrmenti katonival, akik kzl szmosan a trgyalson is megjelentek. Amellett az eskdtszkben is voltak bartai, akik e viharos idkben bizonyra vakodnak majd attl, hogy precedenst teremtsenek, s vrpadra kldjk pusztn azrt, mert sszeeskvst sztt a mindenki ltal megvetett kirly ellen. Elvgre a legtbbjk maga is nyakig volt valamilyen Jakab elleni sszeeskvsben.
Midn a kikilt hrom zben megismtelte, hogy lpjen elre, aki terhel vallomst kvn tenni Francis, Bothwell grfja ellen, senki sem moccant; tudtk, mi vrna rjuk, ha jelentkeznnek. Bothwell elgedett lehetett.
Ugyancsak rmmel hallotta, hogy az t terhel vd legfbb tanja, bizonyos Richard Graham nev boszorknymester nem tanskodhatott szemlyesen, minthogy mr megfojtottk s elgettk. gy vallomst csak felolvastk, s amikor elhangzott Agnes Sampson, Effie M'Calyean, Barbara Napier, Margaret Thompson s ms boszorknyok vallomsa is, a brsgnak a szja is ttva maradt a feltrul stni terv hallatn.
Az egsz azzal kezddtt, hogy David Seton, Tranent vroska ber fbrja eltndtt: vajon Gillie Duncan nev szolglja mirt "tlt hzon kvl minden msodik jszakt"? Az kztudott volt, hogy rt a kuruzslshoz - netn a stnnal cimborlna ? A fbr, ktelessghez hven, maga ltott a nyomozshoz. m hiba csavarta egyre szorosabbra a n feje kr tekert, megcsomzott ktelet, az nem vallott. Csak akkor trt meg, amikor gazdja felfedezte a nyakn a boszorknyok jelt. Seton eltt hamarosan egsz lista hevert, melyen meglep mdon szmos kztiszteletben ll frfi s n neve is szerepelt. Kztk volt Agnes Sampson, "a keithi tuds asszony", hrneves bba s kuruzsl. F vdlottknt azonban Gillie az ifj dr. Fiant, a j nev iskolamestert lltotta pellengrre.
Ez a stni szemly valsgos skt Faustknt a stnnak adta el a lelkt, aki egy vakond lbbal jutalmazta, "hogy soha ezstben ne szklkdjk". Hiba ztt azonban megannyi vrfagyaszt praktikt, a brsg rzkdott a nevetst1, amikor vgighallgatta, hogyan slt fel egy hlgy ostromlsakor. A hlgy mst szeretett, mire Fian megbabonzta a vetlytrsat, aki egy ll rn t rjngtt a hlgy jelenltben, ahelyett, hogy szerelmesen kzeledett volna fel. m a hlgy mg gy sem
akart Fiannal vigasztaldni. Ekkor a boszorknymester megkrte a hlgy fivrt, hogy tpjen neki hrom hajszlat hga fejr1, varzsszer ksztshez. A lenyzt azonban felbresztette a fjdalmas mvelet; panasszal fordult anyjhoz, aki rgtn megsejtette, honnan fj a szl. Nosza levgott hrom szrszlat egy szz szborj tgyr1, betekerte a Fiantl kapott bvs paprba, s ezt kldte el fival a boszorknymesternek, aki aztn e csomag fltt suttogta el a szerelmi bvigt. s mi trtnt? Amikor legkzelebb a templomba ment, a szerelemre gerjedt sz rrontott, s ldzte, amerre csak ment. De ezutn slyosabb vallomsok is elhangzottak.
Egy jjel, Agnes Sampson s msok trsasgban, Fian tengerre szllt egy kmny formj hajban (e ponton a brsg nmikpp tamskodott), s egy msik, Isten kegyelme nev hajhoz evezett Itt egy tovbbi boszorknnyal volt tallkozjuk, borozgattak, majd visszatrtek sajt hajjukra, az rdg pedig nagy szelet tmasztott, s elsllyesztette a msik hajt, valamennyi utasval egytt.
Ez mr mindenkit megdbbentett - kivlt, hogy nem is ez volt az els haj, amelyet a trsasg lltlag a tenger fenekre juttatott. A terem csak gy zsongott a hresztelsekt1 s mendemondktl.
Ezutn pedig kiderlt, mikppen akartk Fian s pokolbli trsni meglltani a kirlyt, amikor az haza akarta hozni ifj felesgt Dnibl. Hrom megcsomzott fonalat bogoztak ki, mrpedig kztudott volt, hogy az els ilyen fonal kibogozsa mrskelt szelet tmaszt, a msodik enyhe vihart, a harmadik valsgos hurriknt. gy akartk a kirlyt a kiktben marasztalni, a mdszer azonban cstrtkt mondott. Az rdg hamarosan tudtukra adta, hogy Jakab s ksrete vitorlt bontott. jabb prblkozsra volt szksg.
gy aztn jjel sszegyltek, a stn nevben megkereszteltek egy macskt, mind a ngy lbhoz egy emberi csontvz kezr1 vagy lbrl vett ujjat ktztek, majd jfl eltt elvittk a leithi kiktbe, s varzsigk kntlsa kzepette a tengerbe dobtk, amilyen messzire csak lehetett.
A macska azonban sajnlatos mdon vissza szott a partra. Szerencsre volt kznl egy msodik macska is; ennek lbaihoz "egy halott testnek legfbb rszt s tbb zlett" ktztk, majd tengerre szlltak vele a maguk vzhatlantott szitjn. Amikor olyan messzire rtek, hogy onnan mr semmilyen macska nem rhetett vissza, Robert Grierson borszorknymester a vzbe hajtotta; ekkor azonban olyan heves vihar tmadt, hogy a trsasg a lehet leggyorsabban visszatrt a partra. Kinghorn s Leith kztt mg aznap jjel elsllyedt egy haj, amely az j kirlynnak sznt ajndkokkal volt megrakva. Magnak a kirlynak s ksretnek hajja azonban csak jelentktelen lket kapott, s csak addig kslekedtek, ameddig a lyukat befoltoztk. Fian mg egy utols ksrletet tett: kdt tmasztott, hogy a kirlyi haj kapitnya ne tudjon tjkozdni, m ezttal sem volt szerencsje. Itt bizony kemnyebb mdszerekhez kellett folyamodni. Musselburgh mellett boszorknyszombatra gylt ssze hrom boszorknydandr. Ez alkalombl megjelent az rdg is, "fekete ember" kpben; a jelenlvk azonnal rismertek. Agnes Sampson segtsget krt t1e, mire az rdg a fejt ingatta: a dolog nem lesz knny, de azrt megoldhat. Varzsitalt kell kotyvasztani, mgpedig a kvetkez mdon: meg kell stnik egy varangyot, a nedvhez ers vizeletet kell keverni, hozzadni egy vipera brt s egy jszltt csik agyalapi mirigyt, majd az rdgi fzetet el kell helyezni "felsge tjban", hogy elpuszttsa. A biztonsg kedvrt az rdg Agnes Sampsont arra utastotta, hogy ksztse el, majd vesse tzre a kirly viasz kpmst, mghozz a kirly testr1 szrmaz vszonba csomagolva. A vszon megszerzsnek feladata Margaret Thompsonra hrult.
Az utastsokat vgre is hajtottk. Mindenszentek napjnak elestjn a hrom helybli boszorknycsoport ms rdekldkkel egyetemben a viharos tenger fltt magasod, flelmetes, si berwicki templomban gylekezett. Agnes Sampson rkezett elsnek, hogy megejtse az elkszleteket, majd Fiannal az len vagy szzan szeltk t a levegt. Mind repltek, ki szrnyakon, ki szitn, ki rdghton. Kztk csak mintegy hatan voltak frfiak. Valamennyien larcot viseltek. Az ramutat forgsval ellenttes irnyban ereszkedtek le a templom udvarn, arccal kifel fordulva, nehogy meglssk egymst.
Fian ekkor berontott a templomba, ahol mr vrt r a stn: magas, fekete frfi, akinek farka, kecskeszaklla s a slyom csrhez hasonlatos orra volt.
A brsg az mulattl lenygzve hallgatta a beszmolt.
Ezutn megtudhattk, miknt adott az rdg parancsot a srok - "kt templomon belli s egy templomon kvli" - kifosztsra, hogy a kirly ellen irnyul ronts kvetkez stcijhoz megszerezzk a szksges csontokat. Ekkor azonban vita robbant ki: mi lgyen ezutn.
Jocky Grey-Meill, "bizonyos agg s egygy szntvet ember" azt mondta, hogy eddigi fradozsuktl a kirlynak haja szla sem grblt, amirt is "jkora tst" kapott az rdgt1. A brsg eltt sejteni engedte, hogy ez az rdg maga Bothwell volt. s gy lehet, ebben nem is hazudott. Bothwell s cimbori mindenesetre sszemosolyogtak
Gillie Duncan vallomsa nyomn szmos letartztatsra kerlt sor. A foglyok tja a knzkamrba vezetett, ahol is a klvinista lelemny legalbb olyan knyrtelennek bizonyult, mint a klvinistk ltal olyannyira megvetett katolikus dominiknusok. A brutlisan megcsonktott emberek legfljebb abban remnykedhettek, hogy a mglyn elszr megfojtjk ket. Barbara Napier haladkot kapott, mert ton a veszthely fel kiderlt, hogy gyermeket vr. Jakab kirly ezen olyannyira felbszlt, hogy eladst tartott a brsgnak a boszorknyok irnti knyrlet veszlyeir1.
Maga John Fian a tortra hatsra mindent bevallott, aztn megszktt, de jra elfogtk, s gy sszezztk a lbszrt, hogy "vr s vel nagy bsgben frccsent szt". Ezttal azonban mindent tagadott. Mindhiba: szekren felvittk az edinburghi vrdombra, ahol megfojtottk, majd a mglyra vetettk. Ott volt aztn a titokzatos Richard Graham, a hatrvidk egyik lordja, akinek a neve srn hangzott el a megknzottak ajkrl. Miutn elfogtk s megknoztk, st Jakab maga is vallatta, a fr beismerte, hogy gyakran idzte meg az rdgt. Egy zben oly flelmetes klssgek kzepette, hogy egyik sszeeskv trsa, Sir Lewis Bellenden meghalt rmletben. Elmondta tovbb, hogy "valamilyen szert vagy fvet" adott Bothwellnek, hogy a kirly archoz rintse, s ekpp rontst hozzon r. Bothwell cserbe bizalmasan kzlte vele, hogy egy olasz halottidz jslata szerint Skciban nagy vagyonra s hatalomra tesz szert, de ehhez meg kell lnie kt embert. Az els gyilkossgrt bocsnatot nyer, a msodikrt azonban meglakol. Nos, Bothwell kt embert mr meglt,. s fel is mentettk rte. Ezrt most, hogy a kirly letre trt, arra krte t, Grahamet: siettesse Jakab hallt, htha akkor harmadszor is megssza a dolgot. gy aztn Graham elksztette a kirly viasz kpmst, s felakasztotta egy rka meg egy frissen levgott borj feje fl.
Bothwell szerencsjre Graham ekkorra mr halott volt. A vd csupn t, mr elgetett, s ngy, klns mdon felmentett boszorkny vallomsra hivatkozhatott. A vallomsokat azonban knzssal csikartk ki, Graham pedig csak akkor vallott ellene, amikor hitszeg mdon kegyelemmel kecsegtettk. Ilyen vallomsok alapjn az eskdtszk aligha marasztalhatta el a grfot.
Bothwell teht szabadlbra kerlt, noha feltehet, hogy valban volt az "rdg", aki taln flig-meddig maga is hitt a mgia erejben. Mindenesetre indtotta el azt az esemnysort, amely vgl a berwicki boszorknyok perhez vehetett. A "boszorknyok" iszony szenvedsek utn a mglyn vgeztk; Bothwell, akrcsak "Fekete Johnnie" s "Robin Artisson", srtetlenl stlt ki a csapdbl.
tkokkal nemcsak egyes emberek lnek; olykor bizonyos a trsadalom gondolkodst flelemkeltssel s knzssal irnyt szervezetek stt, gyllkd, paranois tudatllapotbl hajtanak ki...
A mgusppk s a templomosok tka
A Domonkos-rendi inkvizci mr jval a szovjet NKVD vagy a nci SS ltrejtte eltt is rtette a mdjt, hogyan csikarjon ki retteg ldozataibl hamis vallomsokat - Jzus Krisztusnak, a szeretet istennek nevben.
Az egyhz mr a kezdet kezdettl lt az tok s a terror eszkzeivel, de ezer vbe tellett, amg kebeln bell elhatalmasodott az a gyilkos kzpkori fanatizmus, amelynek sorn kathrokat, templomosokat, valamint ismeretlen nk ezreit (s j nhny frfit) knoztak meg s kldtek mglyra eretneksg vagy boszorknysg vdjval.
Szent Pl eltkozottnak, az isteni kegyelemb1 szmkivetettnek nyilvntotta a hamis tanok hirdetit s azokat, "akik nem szeretik Krisztust"; m az egyhz csak attl fogva lhetett hatalmval, hogy a keresztnysg Rma llamvallsa lett. Kr. u. 312-ben, egy dnt jelentsg tkzet eltt Konstantin csszr s "egsz hada" keresztet pillantott meg a nappali gbolton, a kvetkez felirattal: "E jelben gyzni fogsz!" Amint arrl a csszr Eusebius pspknek beszmolt, aznap jjel Krisztus jelent meg lmban; msnap pedig Konstantin elrendelte, hogy minden katonja fessen keresztet a pajzsra. A keresztnysg teht hivatalos tann vlt, s a pspkk jogot szereztek r, hogy a legklnflbb bnkrt brkit tokkal sjtsanak. Megtkoztak csszrokat, megtkoztak gazdagot s szegnyt. A szegnyek - egyb lehetsgek hjn - eltkoztk az egsz vilgot, vagy pedig j vallsok hvv szegdtek, amelyeket aztn az egyhz vagy a csszr srgsen kitkozott s eretneksgnek nyilvntott.
Az egyhz hatalma lassan, de megllthatatlanul nvekedett.
Kr. u. 545-ben Justinianus biznci csszr engedlyt krt Rmtl, hogy a monofizita prtot eretnekk nyilvntsa. Vigilius ppa, aki ktszz font aranyrt vsrolta magas tisztsgt, megtagadta az ediktum alrst. A csszr katoni ekkor betrtek a Szent Pter-templomba, ahol a ppa elrejtztt, s a szakllnl fogva akartk kirnciglni az oltr all. Vigilius olyan ervel kapaszkodott az oltr lbba, hogy az kis hjn rszakadt. Ezutn meghvtk Konstantinpolyba, srtetlensget grve neki, megrkezse utn azonban foglyul ejtettk. 553-ban Justinianus zsinatot hvott ssze, a fogoly ppa azonban nem volt hajland ezen megjelenni. A zsinat eltlte az eretneksget, s tkot mondott mindenkire, aki az eretnek tant vallotta. Ekkor Vigilius vgre beadta a derekt, s nyilvnosan meggynta tvedst, Justinianus pedig szabadon engedte, de a szerencstlen ember Rmba visszatrben tkzben meghalt.
vszzadok teltek el, amg a rmai egyhz mai formja s tekintlye kialakult. A papi nt1ensget csak 1074-ben rendelte el VII. Gergely ppa: a mr hzas papoknak tok terhe alatt el kellett tasztaniuk felesgket. Nagy volt a felhborods, de Gergely keresztlvitte akaratt, s a tilalom mindmig fennll. Nem csoda, hogy Gergely pprt nem rajongott a papsg; a szent Rmai Birodalom polgrai viszont IV. Henrik csszr ellen lzongtak, s a pphoz fordultak segtsgrt. Amikor Gergelyt Rmban megtmadtk, elraboltk s megsebestettk, a polgrok a mernylkre tmadtak, akik viszont Henrikhez menekltek. A veszedelmes pros mrkzs kvetkez llomsaknt Gergely, mint az egyhz feje, Rmba rendelte Henriket, a csszr viszont zsinatot hvott ssze Wormsba, hogy kitkozza s megfossza cmt1 a ppt. Gergely volt a gyorsabb: Henrik ott llt toktl sjtva s trnfosztottan. 1077 janurjban aztn Henrik megalzva, bneit bnva jrult a ppa canossai vrba, ahol hrom napon t kellett meztlb, rongyos ruhban vrakoznia a szabadban, mgnem a ppa szne el kerlhetett. Ksbb ugyan visszanyerte hatalmt, de a kocka el volt vetve: csszrok s ppk ezutn vszzadokon t hadakoztak. A brixeni zsinaton, ahol VII. Kelemen szemlyben ellenppt vlasztottak, Gergelyt mgusnak s halottidznek blyegeztk; szmzttknt halt meg 1085-ben.
Egy feljegyzs szerint Gergely ppa egy zben csak a laterni templomba rve vette szre, hogy a villjban felejtette varzsknyvt. Elkldte rte kt szolgjt, szrnysges tkokkal fenyegetve ket arra az esetre, ha ki mernk nyitni. A kvncsisg azonban ersebbnek bizonyult: a szolgk nemcsak kinyitottk a knyvet, de hangosan kezdtk olvasni a varzsigket, mire tbb dmon jelent meg.
Engedelmeskednk parancsotoknak - mondtk -, de ha csfot ztk bellnk, vgznk veletek! A rmlt szolgk felszltottk az rdgket, dntsk le az elttk lv falat - s gy is trtnt. Nem tudni, Gergely rteslt-e az esetrl, de ha igen, akkor bizonyra lt egy msik, neki tulajdontott kpessggel: villmot rzott ki kpenye ujjbl, s agyonsjtotta a kt oktondit.
Nem volt azonban az egyetlen mgus a ppk sorban; kt eldje, XX. Jnos s VI. Gergely ugyancsak lelkesen gyakorolta magt azokban a bvs fortlyokban, amelyek vdjval az egyhz ksbb annyi embert kldtt mglyra. A ppai mgusok kzl a legnevezetesebb Gerbert, alias II. Szilveszter volt, tuds ember, aki megtanult arabul is; vezette be Eurpban az arab szmokat. Azt beszltk, a ppasgrt cserbe eladta lelkt az rdgnek, s hasonlan a tizenharmadik szzadban lt Albertus Magnushoz s Roger Baconhz, rzbl olyan fejet mintzott, amely minden krdsre vlaszolt, s a legbonyolultabb rejtvnyeket is megoldotta. Klns, de az 1307 -ben letartztatott templomosokat is azzal vdoltk, hogy egy titokzatos fejet imdnak.
II. Szilveszter egyik utda, IX. Benedek, akit tizenkt vesen vlasztottak ppv, lltlag fldhzragadtabb clokra hasznlta a mgit. Varzsigivel elrte, hogy a megbabonzott rmai hlgyek csapatostl vonuljanak utna az erdkbe s a hegyek kz.
1095-ben kt ppa viaskodott a hatalomrt, s egyikk, II. Orbn megszervezte az els keresztes hadjratot a Szentfld visszahdtsra. Orbn ppa sajt flnyt akarta ersteni, de az ltala elindtott pusztt gpezet kt teljes vszzadon t mkdtt. Az els keresztes hadjrat idejn alakult meg a templomos lovagok rendje. Ktszz vvel ksbb egy ppa s egy kirly eskdtt ssze a rend sztzzsra, s ezzel olyan tkot idztek a fejkre, amely mindkettjket elpuszttotta.
Ha a pntek ahnap tizenharmadik napjra esik, az kztudottan szerencstlensget jelent. A tizenhrmas szm rossz hre rthet; az sidkben sszefggtt a pogny ni s holdmtoszokkal. E mtoszokat az els egyhzatyk kiirtottk, de a knyelmetlen tizenhrmas szmmal nem boldogultak. Krisztus s a tizenkt apostol, a br s a tizenkt eskdt tizenhrman vannak, mint ahogy tves a mi tizenkt hnapbl ll vnk is: egy-egy vre nem tizenkt, hanem tizenhrom (13 x 28=364) holdciklus jut. A tizenhrmas szm ppoly baljslat, mint ha valaki sszetri a tkrt, vagy ll ltra alatt megy el. Nem vletlen, hogy j nhny mai felhkarcolban nincs tizenharmadik emelet. A pntek megblyegzse viszont kevsb rthet, elvgre a htf, amely szmos eurpai nyelven holdnapot jelent (lsd az angol Monday-Moondayt, a nmet Montag-Mondtagot, a francia s olasz lunedit), jobban sszecsengene a tizenhrmas borzongat felhangjval.
A vlaszts, meglehet, egy borzalmas bntnnyel fgg ssze. 1307. oktber 13-n, egy pnteki nap hajnaln Szp Flp francia kirly katoni orszgszerte rtrtek a templomosok rendhzaira. Az akcit tbb hnapon t ksztettk el. A szeptember 14-n kiadott letartztatsi parancsot sztkldtk mindenhov az illetkes kirlyi tisztviselknek, kln listn mellkelve a vdpontokat, amelyekre nzve a lovagokbl knzssal kell kicsikarni a beismer vallomst.
S hogy mindez mirt trtnt? Csak azrt, mert Flp csdbe jutott. Elz vben mr kizte a zsidkat, hogy rtehesse kezt a vagyonukra; most a templomosok aranyra fjt a foga.
A rajtats azonban csak gy lehetett sikeres, ha az ldozatokat meglepetsknt ri. Br a templomosokat 1291-ben, Akk eleste utn kiztk a Szentfldr1, mg mindig flelmetes ert kpviseltek. Sajt hajhaduk volt, kirlyok bankgyleteit intztk, maguk szedtk be az ket megillet tizedet, s csak a ppnak tartoztak felelssggel. Gazdagok voltak, erszakosak s pkhendiek - nem csoda, hogy irigysg, flelem s gyllet vezte ket. A keresztes hadjratok korszakban sebezhetetlenek voltak, de ez a korszak vget rt, s ellensgeik - a Domonkos-rendiek, a vetlytrs ispotlyos lovagok s a Flp-szer gyakorlatias elmk - lecsaptak a kedvez alkalomra. Flp tisztban volt vele, hogy a rend vagyonnak megkaparintst csak akkor igazolhatja, ha az egyhz bajnokaknt lp fel, s olyan gald sszeeskvst tr a vilg el, hogy a legbtrabbak is belespadjanak. A templomosokat teht elszr a dmonok cinkosaiv kellett blyegezni, hogy aztn megsemmisthessk ket. Flp a francia szrmazs ppa, V. Kelemen beleegyezsvel ltrehozta a finkviztori hivatalt a maga Domonkos-rendi gyntatja, Guillaume Imbert szmra, s kiadta a parancsot h embernek: teremtse meg a trvnyessg ltszatt a rend kiirtshoz.
Imbert-bert nem is kellett csaldnia. A finkviztor kisttte, hogy a templomosokat Krisztus megtagadsval, a kereszt meggyalzsval, a mise kiforgatsval, blvnyimdssal (ez volt az a bizonyos fej, tovbb ritulis gyilkossggal, szemremsrt cskolzssal, szodmival s (akr a kathrokat meg a boszorknyokat) bvs ktl viselsvel vdoljk. Egyenesen gy okoskodott minl vaskosabb a hazugsg, annl jobb.
E misztikus harcosok rendjnek eredete s valdi clja ppolyan homlyos, mint a sors, amely 1307 utn osztlyrszkl jutott. A legendk kdbe vesz trtnetet udvari cselszvnyekrl, elsott kincsrl, a frigyldval s a Szent Grllal val kapcsolatrl szl rszletek tarktjk. A stt s ltvnyos titkok sorozatt tetzik be azok az iszonyatos knzsok, amelyeknek a francia templomosokat 1307-ben alvetettk, s vgl az a nagyszabs tok, amelyet Jacques de Molay, a rend utols nagymestere harsogott Flp kirlyra s Kelemen ppra, mialatt 1314 mrciusban, a Szajna egyik szigetn lass tzn prkldtt.
Krisztus s a Salamoni Templom Szegny Lovagjainak Rendjt a feljegyzsek szerint 1118-ban alaptotta Jeruzslemben Hugues de Payens champagne-i lovag s nyolc trsa, arra krve I. Baldvint, Jeruzslem kirlyt, hogy ismerje el a rendet, amely az utak biztonsgnak megrzsre s a zarndokok megoltalmazsra alakult. Baldvin a palotjban adott nekik szllst, a palota pedig lltlag Salamon templomnak alapjain plt; innen eredt a "templomos" elnevezs.
A lovagok erklcsi tisztasgot, szegnysget s engedelmessget fogadtak, s kezdetben valban olyan szegnyek voltak, hogy ktelessgk teljestse kzben osztozniok kellett a lovakon. 1128-ban maga Clairvaux-i Bernt, a dinamikus j cisztercita rend feje fogalmazta meg szablyzatukat, amelyben a gazdagokat a rend tmogatsra, a bnsket pedig a rendhez val csatlakozsra buzdtotta. A templomosok szvesen lttak soraikban gyilkosokat, tolvajokat, hzassgtrket, st eretnekeket is, feltve, ha vllaltk a szigor szablyokat, s a vres hall lland kockzatt. Hla Bernt meggyz erejnek, 1130-ban Hugues de Payens mr hromszz lovaggal trt vissza Eurpba. mltt hozzjuk a pnz - s vele a hatalom.
1139-ben II. Ince ppa elrendelte, hogy csak neki tartozzanak felelssggel. Ekkoriban pttette t Suger Saint-Denis-i apt a maga Prizs melletti templomt az j, cscsves st1usban, amely ksbb a "gtikus" nevet kapta. Egyes forrsok szerint az j ptszetet a templomosok hoztk magukkal Palesztinbl. Mr ekkoriban is azt suttogtk, hogy a zarndokok oltalmazsnak leple alatt okkult tevkenysgeket znek, s nem llnak tvol az eretneksgt1 s a nemi kicsapongsoktl.
A rend tantsa valban szokatlan volt, m a zord szablyzat aligha kedvezett a kicsapongsoknak. A lovagoknak nem lehetett sajt knyvtruk, pnzk vagy egyb tulajdonuk. Elljriknak a kvetkezmnyekt1 fggetlenl felttlen engedelmessggel tartoztak. Soha nem adhattk meg magukat, s vissza is csak legalbb hromszoros tler ell vonulhattak. Bajbarsz kipcsk szultn 1270-ben elfoglalta szafedi vrukat, s egyetlen jszakt adott nekik: vagy ttrnek az iszlm hitre vagy meghalnak. Parancsnokuk utastsra a hallt vlasztottk. Bajbarsz ekkor elevenen megnyzatta elttk a parancsnokot, de ket nem lehetett megtntortani. A lovagok tisztasguk jell fehr kpenyt viseltek, rajta vrs, nyolcg kereszttel. Ugyancsak a tisztasgot jelkpezte a birkabr v is. 1307-ben aztn knzik ebben az vben a stni eretneksg bizonytkt lttk.
A XIII. szzad elejn vres hadjrat indult a provence-i kathrok (a "tisztk") ellen, s a templomosok is gyanba keveredtek.
A kathrok hittek a reinkarnciban, a j s rossz egymst kiegszt voltban, Jahvt pedig hamis istennek tartottk. Az effle tanokat az egyhz immr- ezer v ta ldzte. 1208-ra a kathr hit mgis olyan npszerv vlt, hogy a korrupt katolikus egyhz jogosan tartott tle: vgkpp kizik Provence-bl. A legszigorbb rendszablyokhoz kellett folyamodni. III. Ince ppa engedlyezte a tmadst, st meghirdette a kathrok elleni keresztes hadjratot. Az szakabbra l francik lelkesen fogadtk a felhvst. Amikor Bziers ostromnl a katonk azt mondtk, nem tudjk megklnbztetni a vdk kztt a katolikusokat a kathroktl, a ciszterci rendfnk azt felelte: "ljtek meg valamennyiket; Isten majd megtallja az vit."
gy a dli tartomnyt harmincves hborskods sorn porig romboltk, s kzben a kegyetlenl kegyes spanyol, Dominic Guzman (a dominiknus rend megalaptja) kezdemnyezsre ltrejtt az inkvizci is, az eretneksg kiirtsa cljbl. 1244-re minden elcsitult. Szmos kathr a mglya helyett, amelyen sokszor akr ktszz ldozatot gettek meg egyszerre, inkbb a templomosoknl keresett menedket.
s hatvanhrom vvel ks'bb, 1307. oktber 13-n, pnteken Franciaorszgi Flp lecsapott a rendre.
A lovagok, az j nagymester - Jacques de Molay kormnyzsa alatt - az utols percig biztonsgban tudtk magukat. Ki is merne kezet emelni a templomosok rendjre?
Az elfogottak szma tisztzatlan. Franciaorszgban mintegy ktezer, egsz Eurpban ngyezer templomos lt, de maguk a lovagok csak a jghegy cscst jelentettk. Flp hajnali rajtatse, majd azt kveten a ppai kitkozs akr hszezer embert is kzvetlenl rinthetett.
A legtbben elmenekltek, sokan kzlk Portugliba s Skciba. Hajhaduk nyomtalanul eltnt La Rochelle kiktjb1; hrt sem hallottk tbb. A Ferencesek s Domonkos-rendiek mindenesetre azon nyomban elindtottk a maguk nagyszabs propagandakampnyt, Guillaume Imbert finkviztor pedig hozzltott, hogy megtrje az elfogottakat. A bzl magnzrkkba csukott, meztelenl a falhoz lncolt, hallra rmlt emberekkel tudattk, hogy testvreik mr vallottak; ha kvetik a j pldt, megmeneklnek, ha nem, a hhr vr rjuk - mr amennyiben tllik a knzsokat. Kedvelt vallatsi mdszer volt, hogy a fogoly lbt beolajoztk, majd lass tz fltt addig stgettk, mg a csontok ki nem fordultak az zletb1. Volt, aki tllte az iszonyatot. Egyikk, amikor kihallgatsra tmogattk, kezben szorongatta megfeketedett lbcsontjait; a knzk emlkl nla hagytk. Voltak ms mdszerek is. Tzes vassal prkltk a fogoly testt, a nemi szervt is belertve; izz fogkkal szaggattk a hst; hideg fogval tptk le a krmt, rntottk ki a fogat, s szurkltk a vres, sajg fogreget; lelemnyes szerkezetekkel zztk ssze a lb, a boka s a trd csontjait. A makacskodkat kt vallats kztt gynevezett oubliette-be zrtk - ezek a szk s alacsony cellk, amelyekben sem llni, sem lefekdni nem lehetett, a szennycsatorna alatt helyezkedtek el.
A knzsok hatsra sokan megrltek, s a legtbben beadtk a derekukat. Az els prizsi kihallgatsok sorn szzharmincnyolc fogolybl csak ngyen tagadtk valamennyi vdat (harminchatan belehaltak a knzsokba). Kt httel a letartztats utn harminckt templomos a nyilvnossg eltt is megerstette beismer vallomst. A szharmincnyolcbl csak hatan tagadtk, hogy a rendbe belpve lekptk volna a feszletet, s ezzel kvettk volna a keresztre feszts tant tagad kathrok pldjt. A legtbben elismertk az osculum nfamt, a "gyalzatos cskot", amellyel egyms szjt, kldkt, hmvesszejt s lept ihlettk. Hetvenen bevallottk, hogy szodmira utastottk ket, br kt-hrom kivtellel mind tagadtk, hogy meg is fogadtk volna a parancsot. A Bahomet nev titokzatos fejr1 vagy blvnyrl csak a vezetk tudtak, taln mert Flp eleve gy rendelkezett, hogy err1 csak a vezetket kell krdezni. Amikor aztn kibvtette a krdezendk krt valamennyi fogolyra, kitnt, hogy mind tudnak a dologrl, csak ppen egyt1 egyig merben ms vltozatban adtk el, minthogy a szrny knzsok kzepette brmilyen krdsre rblintottak. A rend kincstrnoka kijelentette: azt is bevallan, hogy meglte az Istent, nehogy mg egyszer ilyen fjdalmat kelljen elviselnie.
Kezdetben Jacques de Molay sem volt btrabb; nyilvnosan megvallotta, hogy a rendet mr rgta maghoz csbtotta a stn. Csak ht v fogsg utn, a hall kszbn sznta el magt, hogy megvltja lelke dvssgt. Amikor az 1314. mrcius 14-re kitztt mglyahall eltt mg egyszer meghurcoltk, hogy a nyilvnossg eltt tegyen bizonysgot a rend bnssgr1, visszavonta minden korbbi vallomst.
„Beismerem, hogy slyos bnt kvettem el - mondta a Notre-Dame eltt sszegylt furaknak s fpapoknak. - De az a bnm, hogy hazudtam akkor, amikor elismertem a rend ellen felhozott utlatos vdakat... s azt mondtam, amit ellensgeim hallani akartak, hogy elkerljem a tovbbi irtzatos knzsokat.”
Ezutn hrom trsval egytt srgsen a Szajna egyik szigetre hurcoltk, hogy lass, irgalmatlan halllal vesszenek el. A hhroknak megtiltottk, hogy a foglyokat a mglya meggyjtsa eltt megfojtsk, s arra is vigyzniuk kellett, nehogy a fst fojtsa meg ket id eltt. A brkkon zsfold kvncsiak eltt az ldozatok - amg mg hangjuk volt - vilgg kiltottk a rend rtatlansgt, Jacques de Molay pedig az utols pillanatban tizenhrom ziglen megtkozta Flp kirlyt s csaldjt, a kirlyt s V. Kelemen ppt pedig felszltotta: egy ven bell kvessk t, hogy egytt vrjk az Isten trnusa eltt az tletet.
Kelemen egy hnap mlva halott volt; novemberben pedig Flpt vitte el vratlanul s megmagyarzhatatlan mdon a hall. Utdai id eltt gyans krlmnyek kztt pusztultak el, s dinasztija hamarosan kihalt. A templomosok tka megfogant.
Az inkvizci azonban hamarosan j ellensget tallt magnak: a boszorknyokat vagy inkbb ltalban a ni nemet.
Most pedig trjnk vissza a dolgok kezdethez, a trtnelem hajnalhoz, olyan jelensgekhez, amelyeknek tbb kzk van a babonkhoz s a folklrhoz, mint a valsghoz, s amelyekben tbb a mtosz, mint a tny. A kvetkez nhny fejezet Eurpnak arrl a stt korszakrl szl, amelyben emberek tzezreit gettk meg kitallt bnkrt. Ezeket az eltkozott idket azonban csak akkor rthetjk meg, ha betekintnk azokba a vallsi hiedelmekbe s dmoni mtoszokba, amelyekre a kzpkor borzalmai pltek...
Hangok az idk homlybl s az eredeti bn
Az skorbl kevs "igaz" trtnet maradt rnk az tokrl, mivelhogy kt- vagy hromezer vvel ezeltt kevs volt az rstud, az "igazsgrl" alkotott kp pedig merben klnbztt a minkt1. Annyi azonban bizonyos, hogy mieltt a tudomny s az rtelem kivvta volna a maga jogait, az elfogadott vilgkp mgikus volt, mtosz s "valsg" kztt elmosdott a hatr. Az emberek hittek benne, hogy a varzslk llat kpben jelenhetnek meg, hogy a nem vrt napfogyatkozs avagy egy stks feltnse szerencstlensget jelent, hogy a madr rptb1 vagy a ledftt ember vonaglsbl eljelek olvashatk ki, hogy a menstrul nk nem nylhatnak telhez vagy ms trgyakhoz s nem stlhatnak el gabonafldek mellett, mert kzelsgk rontst hoz, hogy, a fkban, folykban, kvekben szellemek lnek. Es hittek abban is, hogy arra, akinek a nevt valamelyik ellensge lomra, viaszba vagy agyagba rja, majd tkot mond a trgy fltt, s vgl eltemeti azt, biztos hall vr.
1980-ban az angliai Bathban a rgszek egy Minerva rmai istennnek szentelt templom maradvnyaira bukkantak. A falak kzl "toktblk" kerltek el: papok rtk ket, akik j pnzrt tokkal sjtottk megbzjuk ellensgt. De mr a bibliai Ezkiel prfta is eltlte azokat a nket, "akik bvs ktseket varrogatnak minden csuklra, s takarkat ksztenek akrmilyen termetek fejre, hogy lelkeket vadsszanak!" (Ezkiel Knyve, 13.18.)
A legkegyetlenebb tkok az istenektl eredtek. A grg mitolgia szerint Bellerophon Pegazuson, a szrnyas lovon az Olmposzra akart nyargalni, de az istenek letasztottk, hogy szmkivetett nyomorkknt tengesse tovbb lett. Promtheuszt, aki el akarta lopni az istenekt1 a tzet, sziklhoz lncoltk, s a mjt kesely vjta ki; a mj azonban jszaka visszantt, hogy msnap a knszenveds ellr1 kezddhessen. Ikarosz tl kzel replt a naphoz, ezrt az istenek megolvasztottk viaszszrnyt, hogy lezuhanjon. Aktain, a vadsz, az els kukucskl megleste a meztelenl frd Artemisz istennt, ezrt szarvass vltoztattk, s sajt kutyival tpettk szt. Az istenek fltkenyek voltak s bosszllk.
Klnleges tok sjtotta az apagyilkossgot s a vrfertzst. Oidipusz, noha a delphoi orkulum
figyelmeztette, ak9-,ratlan megli apjt, Laioszt, s nl veszi anyjt, Iokasztt. Amikor rdbben tettre, megvakt ja magt, s a frik hallba ldzik; elz1eg azonban mg megtkozza kt fit, Polneikszt s Eteoklszt. A vrfertzsben fogant fivrek megvalstjk az tkot: a thbai trnrt harcolva meglik egymst. Hasonlan stt drma hse Oresztsz is, az argoszi Agamemnn kirlynak, a Trjt ostroml grg hadak vezrnek fia. Aigiszthosz, Oresztsz anyjnak szeretje megli frdjben Agamemnnt, Kltaimnsztra, az anya pedig fejt veszi halott frjnek. Valamikor Agamemnn hallra sznta egyik lenyukat, Iphigeneit, Kltaimnsztrnak teht semmi oka sem volt r, hogy szeresse frjt, de Oresztsznek sem, hogy szeresse anyjt. A szmzetsben felntt ifj a delphoi orkulumhoz fordul: lje-e meg apja gyilkosait. A papnje szjn t megszlal Apolln isten figyelmezteti: ha nem ll bosszt, rk id1<re kirekeszti magt a trsadalombl. Az orkulum arra inti, hogy a frik megtorolnk az anyagyilkossgot. Brmit tesz teht Oresztsz: vesznie kell. lruhban hazatr Mknbe, behatol a palotba, megli Aigiszthoszt, majd fejt veszi anyjnak. E tettrt ldzbe veszik a frik. Oresztsz megtbolyodik, de vgl Athn, a blcsessg istennje felmenti. gy aztn kigygyul a tbolybl, a frik visszavonulnak, gyz a jzan rtelem s a szeld rbeszls.
E meskbl megtudhatjuk, miknt gondolkodtak seink az emberi termszetrl s a sorsrl. Oidipusz mit sem sejtve ppen azokat a bnket kveti el, amelyektl vtk; Oresztsz, akr megbosszulja apjt, akr nem, mindenkppen elbukik. Az emberek szemben az emberi let maga volt az tok, s a vltoztatsra irnyul ksrleteket ("ne lzadj az istenek ellen"; „ne egyl a fa gymlcsbl") mlysges bizalmatlansggal fogadtk.
A keleti vallsi felfogs szerint az tok lnyege abban ll, hogy nem ltunk t az illzikon (vagyis nem termszetfltti trvnyrl, inkbb sajt ncsalsainkrl van sz). Nyugaton azonban mindmig hat a meggyzds, hogy az ember szletse ltal eleve krhozatra van tlve. Ez a hit dm s va kizetsnl is az eredend bnnek bibliai dogmjbl fakad. me a legels tok egy tkokkal zsfolt knyvben. Valaki ugyanis megszmolta, hogy a Bibliban ktszzharmincszor fordul el az "tok" sz (igaz, az "lds" ngyszztzszer). toknak is, ldsnak is a nyelv az els szm hordozja. A Pldabeszdek 18. 21. szerint "Mind a hall, mind az let a nyelv hatalmban van", a 26.2-ben pedig ez ll: "Mikppen a madr elmegy s a fecske elrepl, azonkppen az ok nlkl val tok nem szll az emberre."
Mzes 4. knyvben (5.11-31) megismerkedhetnk a htlen asszonyt sjt tokkal. A gyanba keveredett nnek a templomban meg kell innia egy tl vizet, amelybe a pdimentumrl vett port kevertek, s ha bns, akkor "bemegy az tokhoz vz bel az kesersgre, s megdagad az mhe s leszrad az tompora..."
Mzes V. knyve pedig kimondja: minden tkok alapvet oka s egyszersmind igazolsa az Istennel szembeni engedetlensgben rejlik. gy jutunk el az els s legnagyobb tokhoz, amelyet Isten az egsz emberisgre mondott ki: az eredend bn tkhoz. dm s va evett az almbl, s bntetsl elvesztettk az denkertet, az sztns ltezs, a paradicsomi llapot boldogsgt. Az tokkal sjtott emberisg kizetett s magra maradt nmagval. Sokak szerint ez az tok mindmig hat, s csakis Krisztus vlthat meg t1e.
Egy msik, seink ltal eltkozottnak tartott llapotot az angol kznyelv mindmig "az tok" nven emleget. A n s a hold titokzatos kapcsolatt mr rgta a holdciklushoz igazod havi vrzsre vezettk vissza,' a menstrucihoz pedig egyarnt trstottk a ni termkenysg s a vltozkony ni lelkillapot fogalmt. gy aztn a hajdanvolt frfiak a vltoz holdat s a havi vrzs llapotban lv nt egyarnt "betegnek" vagy "eltkozottnak" tartottk. Nmetorszgban a havibajt "holdnak", Franciaorszgban "a hold pillanatnak" neveztk. A maorik "ma ta maram" -nak, "holdbetegsgnek'l hvjk a menstrucit, s gy tartjk: a lny els vrzse attl jn meg, hogy a holddal hlt. Inditl szak-Amerikig a holdat s a havibajt azonos vagy hasonl szavak fejezik ki. Az si korokban a menstrul n vilgszerte tabunak szmtott - olykor tiszttalannak, olykor szentnek. A vrzs tartamra kizrtk a mindennapi letb1; volt, ahol e clra kln ni hzakat tartottak fenn. A vrzsben termszetfltti jelensget lttak, a vrz nt pedig veszlyesnek tartottk: rintse megbetegthet, s ha a hzban marad, kialhat a hzi tzhely. Mg az telt is tisztes tvolban raktk le szmukra. Az ausztrliai slakos frfiaknak joguk volt meglni felesgket, ha megtudtk, hogy az menstruci kzben az takarjukon hlt; igaz, elfordult, hogy a frj nhny napon bell maga is belepusztult a rettegsbe.
A serdl fikat gy avattk frfiv, hogy elvlasztottk ket anyjuktl, s flelmetes szertartsokkal tettk prbra btorsgukat. A serdl lnyok felavatsa azonban csupn abban llt, hogy els havi vrzsk idejre kizrtk ket a kzssgb1.
A sabbat sz, amelyet ksbb a keresztnyek pihennapjra, a vasrnapra (no meg a boszorknyszombatra) alkalmaztak, a babilon sabbatbl ered. A sz azt jelenti: a szv nyugalma vagy pihense, s a babilniaiak gy tartottk: ezeken a napokon van meg a havi vrzse Istarnak, a hold istennjnek, s ilyenkor nem tancsos dolgozni, ftt telt fogyasztani vagy tra kelni.
A pihennap teht egybeesett a holdtltvel, ksbb azonban mr nem havonta egyszer, hanem minden hten megtartottk, kiterjesztve a havi ttlensg tabujt. Esther Harding pszicholgus, Jung tantvnya szerint a tabu a frfiaknak azt a trekvst fejezte ki, "hogy a veszlyesnek tekintett n kirekesztsvel megvdjk magukat sajt szexualitsuk rombol hatstl".
sidktl fogva eltkozottnak tekintettk a varzslmestersget is, kivlt, ha a termszetfltti hatalmat, aljas emberi clok szolglatba lltottk. Mzes V. knyve (18.10-11) eltl mindenfajta "jvendmond, igz, jegymagyarz, varzsl, bbjos, rdngsktl tudakoz, titokfejt s halottidz" tevkenysget, "mert mind utlja az Ur". s mgis, Smuel 1. Knyvnek 28. fejezetb1 megtudhatjuk: amikor Saul, Izrael kirlya elkeseredett a filiszteusok hdtsai, sajt npnek gyvasga s Isten makacs nmasga lttn, titkon egy jsnhz, az endori boszorknyhoz fordult, hogy kifaggassa a jvrl.
jszaka, lruhban ment el hozz, s megparancsolta: idzze meg a nemrg elhunyt Smuel prfta szellemt. Az asszony elszr vonakodott, mert tudta, hogy Saul mr szmos boszorknyt kivgeztetett, s attl flt: csellel akarja elveszejteni. Amikor azonban Saul az r nevre megeskdtt, hogy nem esik bntdsa, megidzte neki Smuelt, akit maga gy ltott, mint "istenflt, aki feljn a fldbl" s egyszersmind mint "vnembert, akin palst van".
Smuel szelleme megkrdezte Sault, hogy mirt hborgatta meg nyugalmban, Saul pedig az felelte: szksge van Smuel tancsra, mert Isten elfordult tle, s sem a prftk, sem lmok ltal nem felel neki. Smuel ekkor a tuds tkval sjtotta: kzlte vele, hogy is, fiai is odavesznek, Izrael a filiszteusok martalka lesz, s vgl Dvid lesz a kirly. Saul, aki egsz nap nem evett, sszeesett rmletben, mire a boszorkny jsgosan lelt egy hzott borjt, kovsztalan kenyeret sttt, s megvendgelte Sault meg a kt szolgjt. A lakoma utn azok hrman eltvoztak - hogy msnap mindnyjan elpusztuljanak.
A boszorknyrl s sorsrl nem hallunk tbbet. A bibliai rnok szavain rzdik, hogy az effajta istentelen praktiknak mg a puszta ltt is knos elismernie.
A klasszikus rmai szerzk mr korntsem ilyen szemrmesek. gy pldul Lucanusnak ksznhetjk, hogy rnk maradt Erichthnak, a thesszliai boszorknynak a trtnete. Lucanus Pharsalia cm mvben elmondja, hogy a leghatalmasabb varzslk s boszorknyok ppen ezen a kopr, flelmetes vidken ltek. A thesszliai boszorknyok meg tudtk vltoztatni az idjrst, szerelmet fakasztottak a legkemnyebb szvben is, s mg az aggokban is ifjonti tzet gerjesztettek. Hatalmuk rnykba bortotta mg az kori mgia kt leghresebb kzpontjt, Babilnt s az egyiptomi Memfiszt is.
A hangzatos bevezet utn Lucanus rtr a mesre: hogyan akarta Sextus Pompeius, Nagy Pompeius fia megtudni Erichthtl, mifle jv vr r.
Erichtho, a leghatalmasabb s legvisszatasztbb thesszliai boszorkny Lucanus szerint spadt volt s aszott, a haja gubancos, a lehelete bzl. Amerre jr, pusztn a lptvel megmrgezi a termst. A halottakat szttpi, szemket kivjja. Fogval tpi szt az akasztfa ktelt, a gyilkost lerntja a keresztrl. Srban lakik, s a jslshoz a holtak testrszeit hasznlja fel: a szl aszalta beleket, a nap kiszrtotta velt, a kivgzettek sebeibl kifolyt vrt, a kereszten elszakadt inakat. Nem egyszer megvrja, amg a csatban elesetteket marcangolni kezdik a farkasok, s a pofjukbl tpi ki a hscafatokat, hogy varzsitalt proljon bellk. De az is megesik, hogy elszortva a haldokl torkt, a szjba harap, hogy belesuttogja az alvilgi rnyaknak szl zenett.
Lucanus elbeszlse szerint Sextus a flelemtl borzongva keresi fel jflkor a boszorknyt az elhagyott srok kztti sziklamezn, s arra kri: tudja meg a holtaktl, mit tartogat szmra a jv. Erichtho azt feleli: ehhez friss, p tdej holttestre van szksge, mivel a rgebbi halottak csak sszefggstelenl vinnyognak. Aztn szurokfekete felht csavar a feje kr, hogy az jszaka mg sttebb legyen, s egy kzeli harcmezre vezeti Sextust, hogy vlogathasson a temetetlen holttestekbl. Jttre mg a farkasok s a ragadoz madarak is elmeneklnek. A kiszemelt holttest nyakba horgot vet, gy vonszolja a sziklkon t egy tiszafk bortotta kiugr szirt alatti barlangba. Ott elszr is leteremti Sextust s embereit gyva rettegskrt, majd fejre viperkbl font fzrt illeszt, s munkba veszi a tetemet. Elszr is bedrzsli dgltt kutya nylval, hizbllel, kgykkal tpllt szarvas velejvel s egyb utlatossgokkal, majd hossz, flelmetes, kroml dalban idzi meg az alvilg friit. Hangja egyszerre emlkeztet kutyaugatsra, farkasvltsre, bagolyhuhogsra, oroszlnbmblsre s kgysziszegsre. Vgl aztn spadtan, nmn felmagasodik eltte a halott szelleme; csak az parancsra szlal meg, s miutn megadta a kvnt felvilgostst, azt kri, hadd trhessen rk pihenre. A boszorkny ekkor halotti mglyt rak, a szellem felmszik r, Erichtho fklyval meggyjtja a tzet, s a mesnek vge.
kori varzsl volt Simon mgus is, aki az jtestamentum szerint Krisztus vetlytrsnak csapott fel. A legenda gy tartja, hogy Nr csszr rmai palotjban mgikus prharcba bocstkozott Szent Pterrel, felszllt a levegbe, de a szent egy jl irnyzott imdsggal letertette, s a mgus, fldre zuhanva, elpusztult.
A jvendls s a halottidzs azonban tovbb virult. Napleon s Hitler egyarnt gy hitte, hogy Nostradamus bizonyos strfi rjuk vonatkoznak; de jval elttk Julius Caesar is magra rtette az egyik hres Sybilla-jslatot, amely szerint hamarosan hatalmas kirly tmad, aki arra rendeltetett, hogy a vilg valamennyi npt meghdtsa s egyestse, s j aranykort hozzon az emberisgre. Julius Caesarrl azonban mra csupn egy msik jslat jut esznkbe, az, amelyet a tmegb1 kiltott fel bizonyos Vestricius Spurinna: vakodj mrcius idustl!
A tlvilgi tlettl val flelem szmos, a bntudat s a szorongs eloszlatsra hivatott babons szoks kialakulshoz vezetett. Ily mdon akartk a legbnsebb lelkek is megvltani a maguk mennyei belpjt.
A bnbak fogalmt pldul sidktl fogva ismertk. rorszgban az elhunytak bneit gynevezett „bnevkre" ruhztk, akiknek csaldjban rkletes volt e funkci. A sr mell telt tettek travalnak a halott szmra, s ezt fogyasztotta el a „bnev", ekkpp magra vve a bn terht. Amikor ttt az rja is, az ltala elfogyasztott tkos bnket fia vagy utda kebelezte be. A zsidk bnbnati napjn a fpap egy kecskre tette kezt, megvallotta fltte a zsidk bneit, majd az llatot kizte. a vadonba. Szegny pra legalbb letben maradhatott. A Himalja vidkn az emberek lerszegtettek egy kutyt, majd kikergettk a falubl s megkveztk; ekkpp biztostottk be magukat, hogy egy ven t ne sjtsa ket betegsg vagy balszerencse. Nigria egyik rszben vente kt embert ltek meg, hogy magukkal vigyk annak a bneit, aki az ldozati szertarts kltsgeit fedezte. A thaifldi vrosokbl egyszer egy vben kiztek egy hzassgtr nt, trgyadombra dobtk, hogy maghoz vonzza a gonosz szellemeket, s megtiltottk, hogy valaha is visszatrjen. Szmos si kultrban vente megknoztk, meggyilkoltk, majd ritulisan megettk az istenkirlyt vagy a megvlasztott gabonakirlyt, hogy ily mdon kiengeszteljk az isteneket, s j termsben bizakodhassanak.
Az ilyenfajta bnbakmtoszok mindmig fellelhetk. A keresztnyek ma is azt lltjk, hogy Krisztus a bneikrt halt meg, a kzelmltban pedig feltmadt az egyik legveszedelmesebb bnbakhit: az antiszemitizmus, amely Krisztus gyilkosaiknt tkozza ki az rk hontalansgra s vndorlsra krhoztatott zsidkat.
A zsid (hber ljehudi) eredetileg az gret Fldjre plyz tizenkt trzs egyiknek, Juda trzsnek volt a tagja. A zsid np sszessgt kezdetben hbereknek (ivrim), majd, Kr. e. 538-ig, a babiloni fogsg vgig izraelitknak (iszreelim) neveztk, s csak ezutn vlt ltalnoss a zsid (jehudi) nv.
Az antiszemitizmus forrsa taln az ,irigysg volt, amelyet a zsidk azzal az lltsukkal keltettek, miszerint csak egyetlen isten ltezik, Jehova (Jahve), aki megldja a neki engedelmeskedket, ki. vltkppen vlasztott npt, a zsidkat. Ahogy Mzes IV. Knyvben (24.9) olvashat: "Aki ld tged, ldott lszen, s ki tkoz tged, tkozott lszen." Ennek rtelmben azok, akik szembeszllnak Izraellel, magval az Istennel szllnak szembe - ez a fennen hirdetett meggyzds pedig rtheten ingerelte a tbbi fajt. Kr. e. 333-ben Nagy Sndor lerohanta Judet. Halla utn a hellnizmus meggyazott a rmai hdtsnak, m az idegen uralmat folyamatos zsid lzadsok ksrtk, a makkabeusok felkelst1 (Kr. e. 167) a zeltk tmeges masadai ngyilkossgig. Erre Kr. u. 74-ben kerlt sor, azt kveten, hogy Titus csszr elfoglalta Jeruzslemet. Szz vvel Krisztus utn elbukott a vgs, Simon bar Kochba vezette felkels is. A rabszolgasgra vetett s sztszratott zsidk sorsa mg nyomorsgosabbra fordult azutn, hogy Nagy Konstantin csszr (Kr. u. 279-337) Rma llamvallsv tette a keresztnysget. A zsidknak azonban nagy hasznt vettk, mint uzsorsoknak, lvn, hogy a keresztnyeknek tiltva volt ez a mestersg.
A keresztes hadjratok idejn ismt fellngolt az antiszemitizmus. Szmos zsid telepedett meg Angliban s Nmetorszgban, de az asszimilcit elutastottk, s trvnyeik rtelmben nem hzasodhattak nem zsidkkal. A korszak tmeghisztrija szmos elkpeszt legendnak adott tpot. Elterjedt pldul, hogy az Antikrisztus, ha majd megszletik, Dan trzsb1 val zsid lesz, aki a zsidkat rszesti klns kegyben; tovbb azt hreszteltk: a zsidk ritulisan keresztny gyermekeket lnek meg, hogy vrket a maguk hsvti szertartshoz felhasznljk. Ezt a hajmereszt s gyalzatos vrvdat, amelyet lltlag egy angol, a lincolni Hugh tallt ki 1255-ben, aztn a legvadabb kegyetlenkedsek igazolsra kamatoztattk. A megknzott zsidk hiba erskdtek, hogy vallsuk tiltja a vr fogyasztst; a fanatizlt keresztnyek az lltlagos bnt az ellenkez irnyba fordtottk, s a "dmoni" zsidk tmeges lemszrlst igazoltk vele.
I290-ben a zsidkat kiztk Anglibl, I395-ben Franciaorszgbl, 1492-ben Spanyolorszgbl. Eurpa szaki vidkein gettkba zsfoltk ket, s rjuk hrtottk a felelssget a nagy pestisjrvnyrt, amelynek 1348 s 1350 kztt az eurpai lakossg egyharmada esett ldozatul; mint lltottk, a zsidk megmrgeztk a kutakat. I349-ben Brsszel, Frankfurt, Mainz s Kln laki minden kezkre kerlt zsidt meggettek vagy vzbe fojtottak, arra hivatkozva, hogy "ekkpp akartak Istennek kedvben jrni".
A prizsi Mathieu-hz fzdik a bolyg zsid mtosza. Eszerint egy Ahasvrus nev zsid, aki kapus volt Piltus palotjban, gyalzta, st meg is ttte a Golgota fel vnszorg Krisztust, aki gy szlt hozz: "n hamarosan megllok s megpihenek, de te a vgs napig vndorolni fogsz." Ezrt kell Ahasvrusnak az Utols tlet napjig hontalanul bolyongania. Mathieu egybknt azt lltotta, hogy a trtnetet 1228-ban egy rmny pspkt1 hallotta.
A dmoni mtosz ellenllt az id mlsnak. Oroszorszgban I903-ban Cion blcseinek jegyzknyvei cmen kiadtak egy hamistvnyt, hogy bizonytkul szolgljon a vilguralomra tr nemzetkzi zsid sszeeskvshez; sokan azonban nagyon is mohn hdoltak be az otromba csalsnak. 1919-ben az oroszorszgi fehr seregek mintegy hatvanezer zsidt mszroltak le, mert ket vdoltk az 1917-es forradalomrt; a londoni Times pedig mg 1921-ben is a Jegyzknyvek hitelessge mellett kardoskodott. Amikor 1933-ban Adolf Hitler a nmet nci prt vezre tvette a hatalmat, kapva kapott a dmoni zsid mtoszn, hogy hozzlsson a zsidk mdszeres ldzshez, s ennek sorn eljusson a "vgleges megoldsig": az egsz zsidsg kiirtsnak megksrlsig. Mintegy hatmilli zsid pusztult el, kzlk sokan Auschwitz s Bergen-Belsen gzkamriban. A huszadik szzad nem csupn visszhangozta, de fel is erstette a kzpkor borzalmait.
Mra a zsidk visszakaptk hazjukat, Izrael orszgt, m a Jegyzknyvek tovbbra is forgalomban vannak; s egyes apokaliptikus keresztny szektk ma is azt valljk, hogy az Armageddonra, a Krisztus s az Antikrisztus kztti vgs tkzetre a "Szentfldn" kerl majd sor.
Meglehet, hogy az antiszemitizmus a magukat klnlegesnek vagy kivtelesnek tart, msoktl elzrkz npek irnti ltalnos ellenszenvb1 tpllkozik; a ncik - s nemcsak k - pp gy ldztek egy msik, elzrkz s vndorl npet, a cignyokat is. De eredhet a zsidk elleni eltlet az egyistenhvkre jellemz klns belltottsgbl is: K tudniillik mindent csak sarktott ellenttprokban ltnak, szmukra minden fehr vagy fekete, egyrtelmen j vagy egyrtelmen rossz, erklcsi tletk nem tr meg rnyalatokat a kt vglet kztt, s a ktelkeds fogalmt elutastjk.
Ez pedig a maga nemben ppolyan tok, mint a tbbi
Valamennyi korai civilizci kzl mindmig az egyiptomi nygzi le leginkbb az utkort. A valaha Khemnek (azaz fekete fldnek) nevezett orszg homlyos eredetnek titokzatossgt napjainkban is haszonnal kamatoztatjk az okkult tudomnyok mveli, a romantikus trtnelmi regnyek ri s a msodrend hollywoodi filmek kszti...
A fra tka
A szfinx s a nagy piramisok, Isis, Osiris s az egzotikus, llatfej istenek fldjt mr az kori grgk is srginek tartottk. Platn szerint Szolnnak itt meslt elszr az Atlantiszrl egy szaiszi pap. Egyiptombl menekltek a zsidk, s az egyiptomiakat foglalkoztatta oly ersen a tlvilgi let, hogy a halottakat mumifikltk, hadd vrjk gy az jjszletst. A frakat, valamint egyb nevezetes frfiakat s asszonyokat kincseikkel egytt helyeztk nyugovra, olyan pompzatos srokban, hogy a szzadok sorn a legtbb |