wicked-trails
.::Men::.
 
.::Bejelentkezs::.
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
.::Pentagramm::.

 
 
.::Szerkezt::.
 
.::Gtika::.
 
.::Kpek::.
 
.::Zene::.
 
.::Gothic Metal::.
 
.::Black Metal::.
 
...

 

"Nem az igazn kn, mikor knnyektõl el vagy zva, hanem mikor bell srsz s kvl mgis mosolyogsz."

 
.::Mgia::.
 
.::Versek/idzetek::.
 
.::Ez + Az::.
 
.::Lake of Blood::.

lakeofblood 

 
.::Enyi kiss rdgcske volt itt::.
Induls: 2007-10-10
 
Layout


Myspace Layouts 


 

 

Copyright 2009 © Dolor-Doloroso G-Portal

 
tkok knyve

tkok knyve V.

Miutn a kathrokkal s a templomosokkal annak rendje-mdja szerint elbnt, a dominiknus ink­vizcinak, hogy fennmaradst igazolja, jabb ellensgre volt szksge. Lehet1eg valamilyen bizonytalanabb krvonal, nehezebben meghat­rozhat csoportra, amelyik j sokig elll. Nos te­ht: kit, mit lehetne kzveszlyesnek feltntetni?

 

BothweIl s a berwicki boszorknyper

 

A dominiknusok a vilgtl elzrkzva ltek, nkkel nem kerlhettek kapcsolatba - gy hama­rosan kszen lltak a vlasszal. XXII. Jnos ppa szorong alkat volt, s azt kpzelte, ellensgei va­rzslattal trnek az letre. Fekete csuhs domini­knus tancsadi 1321-ben knnyszerrel rbe­szltk: jruljon hozz a maleficum - a gonosz va­rzslat, a fekete mgia elleni keresztes hadjrathoz. A fogalmat pedig roppant tgan rtelmeztk. Sze­mkben maleficum volt a valamennyi keresztny orszgban fellelhet npi hagyomnyvilg: az or­voslsnak, a hatalomhoz juttatsnak, a termkeny­sg elsegtsnek si mestersge. Az ilyen praktikkat sok esetben nk ztk, akiket "boszorkny­nak" neveztek.

A fradsgosnak grkez feladat valjban a rgi pogny termszeti vallsok kiirtsnak volt a soron kvetkez szakasza; a hadjrat tulajdonkp­pen a tudomny felvirgzsa, az ipari forradalom eltt tiszttotta meg az utat. m a kortrsak sze­mben a fvekhez s titokzatos praktikkhoz rt frfiak s nk egyltaln nem tntek eleve gonosz­nak s flelmetesnek. Mindenki tudta, hogy mes­tersgk j s rossz clokat egyarnt szolglhat, aszerint, hogy ppen mire akarjk fordtani. No de nincs-e ez gy az let minden ms terletn is?

Mindazonltal mr ltszott, merr1 kerekedik a szl. 1320-ban, alig hat vvel Jacques de Molay prizsi tzhalla utn, hasonl sors jutott osztly­rszl a meathi Petronillnak, az els boszorkny­nak, akit rorszgban meggettek. Petronilla Alice Kytelernek, egy nagy hatalm norman dmnak volt a bizalmasa, s a bnbak szerept tlttte be.

A hlgy ugyanis, akit meggyanstottak, hogy a dmonnal val kapcsolata rvn szerezte vagyo­nt, Angliba szktt, ottani prtfogihoz. A d­monnak nevet is adtak: Robin Artissonnak hvtk, de ilyen nev szemlyt soha nem lttak s nem is kerestek; elvgre frfi volt. s noha az elkvetke­z vek sorn szmos frfit is eltltek a legkpte­lenebb vdak alapjn, a renesznsz s a reform­ci hajnaln kibontakoz polgrhbor mindenek­eltt a N ellen irnyult. A hadjratot az egeket ostroml, tudathasadsos, istenkeres szellem in­dtotta az si, stten titokzatos fldi erk, a test s vgs soron maga a termszet ellenben.

A kezdemnyezs lassan, fokozatosan vert gy­keret. A maleficium els eurpai ldozatainak egyi­ke Jehane de Brigue volt, akit 1390-ben gettek meg Prizsban. Hogy a bne miben llt? Egy frfi, akit meggygytott, bevdolta, hogy a dmon segts­gt vette ignybe. tven vvel ksbb svjci fel­jegyzsekben mr nagy hatalm boszorknyokrl esik sz, akik tkukkal hzassgot tesznek tnkre, csecsemket lnek meg oly mdon, hogy hallu­krt fohszkodnak egy elvarzsolt gyk fltt, majd az llatot elssk a hz kszbe al. Tovbb j bartok kztt viszlyt sztnak, s hatalmas viha­rokat tmasztanak. s jabb fl vszzadnak kel­lett eltelnie, amg az 1321 ta izz parazsat min­denfel fellngol, gyilkos tzvssz hevtettk.

A nagy mvet kt nmet Domonkos-rendi szer­zetes, Kramer s Sprenger teljestette be, akik 1486­ban tettk kzz a Malleus Maleficarum (Boszork­nyprly) cm boszorknygetsi kzikny­vket. Az dz megtorlsi vgytl fttt, stt rs­m a legjobbkor jtt: ppen megfelelt az Eurp­ban elharapzott nyugtalan, szorong hangulat­nak. Egy vszzaddal a nagy pestisjrvny s a zsidellenes pogromok utn, amikor Gutenberg ppen feltallta a knyvnyomtatst, Kolumbusz pedig mr kszldtt a nagy hajtra, odavesz­tek a rgi bizonyossgok. Egyre tbben kltztek be falurl a vrosokba, s rgi letmdjuktl el­szakadva hajlandk voltak brmit elhinni. Eljtt a fklya meggyjtsnak ideje, s a Malleus szerzi ltek az alkalommal. Knyvk egyik naprl a mskra

bestseller lett: tven v alatt tizenkt kiadst rt meg. A m egyszerre volt brutlis s gyakorla­tias: tudatosan trt a legfktelenebb hisztria ki­vltsra, de a hisztrit a keresztnyi jmborsg lruhjba bjtatta. A malefidummal, boszorkny­sggal vdoltak leleplezse s eltlse tern a leg­szlssgesebb kegyetlensget is jogosultnak nyil­vntotta, s az "nkntes" vallomsok kicsika­rsra a knvallatst ajnlotta - feltve persze, ha jmbor klssgek kztt foganatostjk. A knz­kamrt "folyamatosan meg kell hinteni szentelt vzzel, s ldott fveket kell getni benne". Az el­marasztals ngyfajta tevkenysget sjtott, mg­pedig a hit megtagadst, az rdggel val sz­vetkezst, meg nem keresztelt gyermekeknek az rdggel val eljegyzst, valamint az "incubu­sokkal" s "succubusokkal", az jszaka buja dmo­naival ztt parznlkodst.

Az elszabadul szadista tmegrlet leginkbb a protestns orszgokat, Nmetorszgot, Svjcot s Skcit kertette hatalmba, a protestns valls ugyanis mindenest1 tagad­ja a ni princpiumot. A katolikusok legalbb tisz­telik Szz Mrit, de a protestnsok csak az Atyt, a Fit s a Szentlelket ismerik el- kt hmnem s egy meghatrozhatatlan lnyt, ami llektani szem­pontbl a nknek nem sok jt grt.

A boszorknymestersget a stn mvnek nyil­vntottk; minden boszorknyrl eleve felttelez­tk, hogy a "ktszarv istent" imdja. Valjban a nisg maga volt a gyans. Brmelyik, rendhagy

vagy furcsa viselkeds n az letvel jtszott. gy terjedt tovbb egyre szlesebb krben a kollektv tboly, amely a tizenhetedik szzadra mr megl­lthatatlannak ltszott.

Johannes Keplernek, az gitestek mozgsa fel­fedezjnek az desanyjt boszorknysggal v­doltk. A nmetorszgi Bambergben 1609 s 1633 kztt tbb mint kilencszz nt knoztak meg a "boszorknyszkben", amely vasbl kszlt, s alatta tzet gyjtottak; az ekppen kicsikart vallo­ms pedig mglyahallhoz vezetett. Nmetorszg egyes vidkein jformn a teljes ni lakossgot kiirtottk.

Msfell a boszorknysg fogalma olyan bvs s izgat volt, hogy egyes "boszorknyok" nknt vallottak magukra. 1662-ben a skciai Auldearnben l Isobel Gowdie azt lltotta, hogy testi kapcso­lata van a stnnal. Az illet "nylnk, fekete, iz­mos" rnak neve is volt: Fekete Johnnie-nak hv­tk, s Isobel szerint "olyan jegesen jrja t a tes­tem, mint a forrsvz".

Az egyszer, helybli ifj nt ugyan levetkz­tettk, hogy megkeressk rajta az rdg jegyeit, de knzsra nem volt szksg: Isobel hat hten t buz­gn traktlta rmldz hallgatsgt az esemny­telen let, unalmas kis faluban elszabadult Go­nosz trtneteivel. Janet Braidheaddel, egy msik boszorknnyal egytt azt vallotta, hogy nyll tud­ja varzsolni magt, s ebben az llapotban gy megkergettk a kutyk, hogy csak az utols pilla­natban sikerlt visszabjnia emberi alakjba.

Elmeslte, hogy trsnivel egytt egy meg nem keresztelt gyermek tetemt az egyik gazda trgyadombjba rejtettk, hogy elpuszttsk a gazda ter­mst. Gombostket szrtak egy agyag kpms­ba, amelyet aztn elgettek, hogy a helyi fldesr fiainak hallt elidzzk (a gyermekek valban sorra meghaltak). Varangyos bkkat fogtak egy parnyi eke el, majd az ekt ktszer egyms utn megstltattk egy szntfld krl, hogy term­ketlenn varzsoljk. Tovbb msok fldjn tvis­s vltoztattk a gabont, hogy az fldjk d­sabban teremjen.

A fiatalasszony nagy lvezettel botrnkoztatta meg vallatit a Fekete Johnnie s a helyi boszork­nyok kztti szerelmi kapcsolat bizalmas rszlete­ivel; az illet riember pldul elszeretettel kor­bcsolta meg gyasait. Isobel, aki egy impotens idsebb frfi felesge volt, valsznleg unatkozott, s nmi izgalommal akarta fszerezni lett. A ti­zenhetedik szzadban nem volt televzi, s a hossz jszakkon Isobel nem tallt egyb szra­kozst, mint hogy a boszorknycsapat titkos gy­lseinek csiklands rszleteivellakassa jl felajzott kpzelett.

Tovbbi sorsa ismeretlen; valszn azonban, hogy trsnivel egytt meggettk.

A skt boszorknyperek sorban az v a m­sodik legismertebb.

Hetven vvel korbban; 1593-ban, Edinburghban a "berwicki boszorknyok" bevallottk: tengeri

vihar felidzsvel, valamint a kirly viaszbl k­szlt kpmsnak elgetsvel akartk meglni VI.

Jakabot s ifj dn felesgt. (A vdpontok kztt szerepelt tovbb, hogy szitban hajztak a ten­geren, srokat fosztottak ki, hogy szertartsaikhoz csontokat szerezzenek, tovbb tbbeket megt­koztak, rontst s egyb varzslatokat ztek.)

A kirlygyilkossg tervnek rtelmi szerzje a vd szerint Jakab unokatestvre, Francis Stewart, Bothwell tdik grfja volt, mellesleg Jakab des­anyjnak, a hat vvel korbban lefejezett Stuart Mrinak a keresztfia. Skcia ppen hnyatott tr­tnelmnek egyik legviharosabb idszakt lte, de a grf mg a korszak mrcjvel mrve is ritka heves s erszakos embernek szmtott. Bel1e lett most az rdg, aki a berwicki boszorknyokat a Jakab elleni gyilkossgi ksrletre sarkallta.

Maga Jakab, akit hamarosan Anglia kirlyv is megvlasztottak, nagy rdekldst tanstott a per irnt, s a vdlottakat szemlyesen is kivallatta. Md felett elbsult, amikor Bothwellt a per politi­kai tartalmra hivatkozva felmentettk; legfljebb abbl merthetett nmi vigaszt, hogy a vdlotta­kat egyt1 egyig megknoztk, t boszorknyt pe­dig mglyra kldtek. A skt knzsi technika ugyan nem volt olyan fejlett, mint ms eurpai orszgokban, de azrt tbbnyire gy is sikerlt meggyzni ltala a vdlottakat, hogy mindent egy­bevetve a beismerssel, msok bemrtsval s a tbb-kevsb gyors tzhalllal mg mindig job­ban jrnak. Mi rtelme lenne, ha mr gyis meg­ gytrt tagjaikat ppp zzatnk? Nem jobb, ha mindenre rblintanak, s legalbb hamar tles­nek az egszen? Bothwell pere 1593. augusztus 10-n kezddtt. A vdlott, br lete volt a tt, nyugodtnak ltszott, persze nem vletlenl: volt annyi esze, hogy Edinburghot telezsfolja a maga hsges hatrmenti katonival, akik kzl szmosan a trgyal­son is megjelentek. Amellett az eskdtszkben is voltak bartai, akik e viharos idkben bizonyra vakodnak majd attl, hogy precedenst teremtse­nek, s vrpadra kldjk pusztn azrt, mert ssze­eskvst sztt a mindenki ltal megvetett kirly ellen. Elvgre a legtbbjk maga is nyakig volt valamilyen Jakab elleni sszeeskvsben.

Midn a kikilt hrom zben megismtelte, hogy lpjen elre, aki terhel vallomst kvn ten­ni Francis, Bothwell grfja ellen, senki sem moc­cant; tudtk, mi vrna rjuk, ha jelentkeznnek. Bothwell elgedett lehetett.

Ugyancsak rmmel hallotta, hogy az t terhe­l vd legfbb tanja, bizonyos Richard Graham nev boszorknymester nem tanskodhatott sze­mlyesen, minthogy mr megfojtottk s elget­tk. gy vallomst csak felolvastk, s amikor el­hangzott Agnes Sampson, Effie M'Calyean, Bar­bara Napier, Margaret Thompson s ms boszor­knyok vallomsa is, a brsgnak a szja is ttva maradt a feltrul stni terv hallatn.

Az egsz azzal kezddtt, hogy David Seton, Tranent vroska ber fbrja eltndtt: vajon Gillie Duncan nev szolglja mirt "tlt hzon k­vl minden msodik jszakt"? Az kztudott volt, hogy rt a kuruzslshoz - netn a stnnal cimbo­rlna ? A fbr, ktelessghez hven, maga ltott a nyomozshoz. m hiba csavarta egyre szoro­sabbra a n feje kr tekert, megcsomzott ktelet, az nem vallott. Csak akkor trt meg, amikor gaz­dja felfedezte a nyakn a boszorknyok jelt. Seton eltt hamarosan egsz lista hevert, melyen meglep mdon szmos kztiszteletben ll frfi s n neve is szerepelt. Kztk volt Agnes Sampson, "a keithi tuds asszony", hrneves bba s kuruzs­l. F vdlottknt azonban Gillie az ifj dr. Fiant, a j nev iskolamestert lltotta pellengrre.

Ez a stni szemly valsgos skt Faustknt a stnnak adta el a lelkt, aki egy vakond lbbal jutalmazta, "hogy soha ezstben ne szklkdjk". Hiba ztt azonban megannyi vrfagyaszt prak­tikt, a brsg rzkdott a nevetst1, amikor v­gighallgatta, hogyan slt fel egy hlgy ostroml­sakor. A hlgy mst szeretett, mire Fian megbabo­nzta a vetlytrsat, aki egy ll rn t rjngtt a hlgy jelenltben, ahelyett, hogy szerelmesen kzeledett volna fel. m a hlgy mg gy sem

akart Fiannal vigasztaldni. Ekkor a boszorkny­mester megkrte a hlgy fivrt, hogy tpjen neki hrom hajszlat hga fejr1, varzsszer kszt­shez. A lenyzt azonban felbresztette a fjdal­mas mvelet; panasszal fordult anyjhoz, aki rg­tn megsejtette, honnan fj a szl. Nosza levgott hrom szrszlat egy szz szborj tgyr1, be­tekerte a Fiantl kapott bvs paprba, s ezt kldte el fival a boszorknymesternek, aki aztn e cso­mag fltt suttogta el a szerelmi bvigt. s mi tr­tnt? Amikor legkzelebb a templomba ment, a szerelemre gerjedt sz rrontott, s ldzte, amer­re csak ment. De ezutn slyosabb vallomsok is elhangzottak.

Egy jjel, Agnes Sampson s msok trsasg­ban, Fian tengerre szllt egy kmny formj ha­jban (e ponton a brsg nmikpp tamskodott), s egy msik, Isten kegyelme nev hajhoz evezett Itt egy tovbbi boszorknnyal volt tallkozjuk, bo­rozgattak, majd visszatrtek sajt hajjukra, az rdg pedig nagy szelet tmasztott, s elsllyesz­tette a msik hajt, valamennyi utasval egytt.

Ez mr mindenkit megdbbentett - kivlt, hogy nem is ez volt az els haj, amelyet a trsasg ll­tlag a tenger fenekre juttatott. A terem csak gy zsongott a hresztelsekt1 s mendemondktl.

Ezutn pedig kiderlt, mikppen akartk Fian s pokolbli trsni meglltani a kirlyt, amikor az haza akarta hozni ifj felesgt Dnibl. H­rom megcsomzott fonalat bogoztak ki, mrpedig kztudott volt, hogy az els ilyen fonal kibogoz­sa mrskelt szelet tmaszt, a msodik enyhe vi­hart, a harmadik valsgos hurriknt. gy akar­tk a kirlyt a kiktben marasztalni, a mdszer azonban cstrtkt mondott. Az rdg hamaro­san tudtukra adta, hogy Jakab s ksrete vitorlt bontott. jabb prblkozsra volt szksg.

gy aztn jjel sszegyltek, a stn nevben megkereszteltek egy macskt, mind a ngy lb­hoz egy emberi csontvz kezr1 vagy lbrl vett ujjat ktztek, majd jfl eltt elvittk a leithi ki­ktbe, s varzsigk kntlsa kzepette a ten­gerbe dobtk, amilyen messzire csak lehetett.

A macska azonban sajnlatos mdon vissza szott a partra. Szerencsre volt kznl egy msodik macska is; ennek lbaihoz "egy halott testnek leg­fbb rszt s tbb zlett" ktztk, majd ten­gerre szlltak vele a maguk vzhatlantott szitjn. Amikor olyan messzire rtek, hogy onnan mr semmilyen macska nem rhetett vissza, Robert Grierson borszorknymester a vzbe hajtotta; ek­kor azonban olyan heves vihar tmadt, hogy a tr­sasg a lehet leggyorsabban visszatrt a partra. Kinghorn s Leith kztt mg aznap jjel elsllyedt egy haj, amely az j kirlynnak sznt ajnd­kokkal volt megrakva. Magnak a kirlynak s k­sretnek hajja azonban csak jelentktelen lket kapott, s csak addig kslekedtek, ameddig a lyu­kat befoltoztk. Fian mg egy utols ksrletet tett: kdt tmasztott, hogy a kirlyi haj kapitnya ne tudjon tjkozdni, m ezttal sem volt szeren­csje. Itt bizony kemnyebb mdszerekhez kellett fo­lyamodni. Musselburgh mellett boszorknyszom­batra gylt ssze hrom boszorknydandr. Ez al­kalombl megjelent az rdg is, "fekete ember" kpben; a jelenlvk azonnal rismertek. Agnes Sampson segtsget krt t1e, mire az rdg a fejt ingatta: a dolog nem lesz knny, de azrt meg­oldhat. Varzsitalt kell kotyvasztani, mgpedig a kvetkez mdon: meg kell stnik egy varangyot, a nedvhez ers vizeletet kell keverni, hozzadni egy vipera brt s egy jszltt csik agyalapi mirigyt, majd az rdgi fzetet el kell helyezni "felsge tjban", hogy elpuszttsa. A biztonsg kedvrt az rdg Agnes Sampsont arra utastot­ta, hogy ksztse el, majd vesse tzre a kirly viasz kpmst, mghozz a kirly testr1 szrmaz vszonba csomagolva. A vszon megszerzsnek feladata Margaret Thompsonra hrult.

Az utastsokat vgre is hajtottk. Mindenszen­tek napjnak elestjn a hrom helybli boszor­knycsoport ms rdekldkkel egyetemben a vi­haros tenger fltt magasod, flelmetes, si berwicki templomban gylekezett. Agnes Sampson rkezett elsnek, hogy megejtse az el­kszleteket, majd Fiannal az len vagy szzan szeltk t a levegt. Mind repltek, ki szrnyakon, ki szitn, ki rdghton. Kztk csak mintegy ha­tan voltak frfiak. Valamennyien larcot viseltek. Az ramutat forgsval ellenttes irnyban eresz­kedtek le a templom udvarn, arccal kifel fordul­va, nehogy meglssk egymst.

Fian ekkor berontott a templomba, ahol mr vrt r a stn: magas, fekete frfi, akinek farka, kecs­keszaklla s a slyom csrhez hasonlatos orra volt.

A brsg az mulattl lenygzve hallgatta a beszmolt.

Ezutn megtudhattk, miknt adott az rdg pa­rancsot a srok - "kt templomon belli s egy templomon kvli" - kifosztsra, hogy a kirly ellen irnyul ronts kvetkez stcijhoz meg­szerezzk a szksges csontokat. Ekkor azonban vita robbant ki: mi lgyen ezutn.

Jocky Grey-Meill, "bizonyos agg s egygy szntvet ember" azt mondta, hogy eddigi fra­dozsuktl a kirlynak haja szla sem grblt, amirt is "jkora tst" kapott az rdgt1. A br­sg eltt sejteni engedte, hogy ez az rdg maga Bothwell volt. s gy lehet, ebben nem is hazudott. Bothwell s cimbori mindenesetre sszemosolyogtak

Gillie Duncan vallomsa nyomn szmos letartz­tatsra kerlt sor. A foglyok tja a knzkamrba vezetett, ahol is a klvinista lelemny legalbb olyan knyrtelennek bizonyult, mint a klvinistk ltal olyannyira megvetett katolikus dominiknusok. A brutlisan megcsonktott emberek legfljebb ab­ban remnykedhettek, hogy a mglyn elszr megfojtjk ket. Barbara Napier haladkot kapott, mert ton a veszthely fel kiderlt, hogy gyerme­ket vr. Jakab kirly ezen olyannyira felbszlt, hogy eladst tartott a brsgnak a boszorknyok irnti knyrlet veszlyeir1.

Maga John Fian a tortra hatsra mindent be­vallott, aztn megszktt, de jra elfogtk, s gy sszezztk a lbszrt, hogy "vr s vel nagy bsgben frccsent szt". Ezttal azonban mindent tagadott. Mindhiba: szekren felvittk az edinburghi vrdombra, ahol megfojtottk, majd a mg­lyra vetettk. Ott volt aztn a titokzatos Richard Graham, a hatrvidk egyik lordja, akinek a neve srn hang­zott el a megknzottak ajkrl. Miutn elfogtk s megknoztk, st Jakab maga is vallatta, a fr be­ismerte, hogy gyakran idzte meg az rdgt. Egy zben oly flelmetes klssgek kzepette, hogy egyik sszeeskv trsa, Sir Lewis Bellenden meg­halt rmletben. Elmondta tovbb, hogy "vala­milyen szert vagy fvet" adott Bothwellnek, hogy a kirly archoz rintse, s  ekpp rontst hozzon r. Bothwell cserbe bizalmasan kzlte vele, hogy egy olasz halottidz jslata szerint Skciban nagy vagyonra s hatalomra tesz szert, de ehhez meg kell lnie kt embert. Az els gyilkossgrt bocsnatot nyer, a msodikrt azonban meglakol. Nos, Bothwell kt embert mr meglt,. s fel is mentettk rte. Ezrt most, hogy a kirly letre trt, arra krte t, Grahamet: siettesse Jakab hal­lt, htha akkor harmadszor is megssza a dolgot. gy aztn Graham elksztette a kirly viasz kp­mst, s felakasztotta egy rka meg egy frissen levgott borj feje fl.

Bothwell szerencsjre Graham ekkorra mr ha­lott volt. A vd csupn t, mr elgetett, s ngy, klns mdon felmentett boszorkny vallom­sra hivatkozhatott. A vallomsokat azonban kn­zssal csikartk ki, Graham pedig csak akkor val­lott ellene, amikor hitszeg mdon kegyelemmel kecsegtettk. Ilyen vallomsok alapjn az eskdt­szk aligha marasztalhatta el a grfot.

Bothwell teht szabadlbra kerlt, noha feltehe­t, hogy valban volt az "rdg", aki taln flig-­meddig maga is hitt a mgia erejben. Mindeneset­re indtotta el azt az esemnysort, amely vgl a berwicki boszorknyok perhez vehetett. A "boszor­knyok" iszony szenvedsek utn a mglyn v­geztk; Bothwell, akrcsak "Fekete Johnnie" s "Ro­bin Artisson", srtetlenl stlt ki a csapdbl.

 

tkok knyve IV.

tkokkal nemcsak egyes emberek lnek; olykor bizonyos a trsadalom gondolkodst flelemkel­tssel s knzssal irnyt szervezetek stt, gy­llkd, paranois tudatllapotbl hajtanak ki...

A mgusppk s a templomosok tka

 

 A Domonkos-rendi inkvizci mr jval a szovjet NKVD vagy a nci SS ltrejtte eltt is rtette a mdjt, hogyan csikarjon ki retteg ldozataibl hamis vallomsokat - Jzus Krisztusnak, a szere­tet istennek nevben.

Az egyhz mr a kezdet kezdettl lt az tok s a terror eszkzeivel, de ezer vbe tellett, amg ke­beln bell elhatalmasodott az a gyilkos kzpko­ri fanatizmus, amelynek sorn kathrokat, temp­lomosokat, valamint ismeretlen nk ezreit (s j nhny frfit) knoztak meg s kldtek mglyra eretneksg vagy boszorknysg vdjval.

Szent Pl eltkozottnak, az isteni kegyelemb1 szmkivetettnek nyilvntotta a hamis tanok hir­detit s azokat, "akik nem szeretik Krisztust"; m az egyhz csak attl fogva lhetett hatalmval, ­hogy a keresztnysg Rma llamvallsa lett. Kr. u. 312-ben, egy dnt jelentsg tkzet eltt Konstantin csszr s "egsz hada" keresztet pillantott meg a nappali gbolton, a kvetkez fel­irattal: "E jelben gyzni fogsz!" Amint arrl a cs­szr Eusebius pspknek beszmolt, aznap jjel Krisztus jelent meg lmban; msnap pedig Kons­tantin elrendelte, hogy minden katonja fessen keresztet a pajzsra. A keresztnysg teht hivata­los tann vlt, s a pspkk jogot szereztek r, hogy a legklnflbb bnkrt brkit tokkal sjt­sanak. Megtkoztak csszrokat, megtkoztak gaz­dagot s szegnyt. A szegnyek - egyb lehets­gek hjn - eltkoztk az egsz vilgot, vagy pedig j vallsok hvv szegdtek, amelyeket aztn az egyhz vagy a csszr srgsen kitkozott s eret­neksgnek nyilvntott.

Az egyhz hatalma lassan, de megllthatatla­nul nvekedett.

Kr. u. 545-ben Justinianus biznci csszr enge­dlyt krt Rmtl, hogy a monofizita prtot eret­nekk nyilvntsa. Vigilius ppa, aki ktszz font aranyrt vsrolta magas tisztsgt, megtagadta az ediktum alrst. A csszr katoni ekkor betr­tek a Szent Pter-templomba, ahol a ppa elrejt­ztt, s a szakllnl fogva akartk kirnciglni az oltr all. Vigilius olyan ervel kapaszkodott az oltr lbba, hogy az kis hjn rszakadt. Ezutn meghvtk Konstantinpolyba, srtetlensget gr­ve neki, megrkezse utn azonban foglyul ejtet­tk. 553-ban Justinianus zsinatot hvott ssze, a fogoly ppa azonban nem volt hajland ezen meg­jelenni. A zsinat eltlte az eretneksget, s tkot mondott mindenkire, aki az eretnek tant vallotta. Ekkor Vigilius vgre beadta a derekt, s nyilv­nosan meggynta tvedst, Justinianus pedig sza­badon engedte, de a szerencstlen ember Rmba visszatrben tkzben meghalt.

vszzadok teltek el, amg a rmai egyhz mai formja s tekintlye kialakult. A papi nt1ensget csak 1074-ben rendelte el VII. Gergely ppa: a mr hzas papoknak tok terhe alatt el kellett tasz­taniuk felesgket. Nagy volt a felhborods, de Gergely keresztlvitte akaratt, s a tilalom mind­mig fennll. Nem csoda, hogy Gergely pprt nem rajongott a papsg; a szent Rmai Birodalom polgrai viszont IV. Henrik csszr ellen lzong­tak, s a pphoz fordultak segtsgrt. Amikor Gergelyt Rmban megtmadtk, elraboltk s megsebestettk, a polgrok a mernylkre tmad­tak, akik viszont Henrikhez menekltek. A vesze­delmes pros mrkzs kvetkez llomsaknt Gergely, mint az egyhz feje, Rmba rendelte Henriket, a csszr viszont zsinatot hvott ssze Wormsba, hogy kitkozza s megfossza cmt1 a ppt. Gergely volt a gyorsabb: Henrik ott llt tok­tl sjtva s trnfosztottan. 1077 janurjban az­tn Henrik megalzva, bneit bnva jrult a ppa canossai vrba, ahol hrom napon t kellett me­ztlb, rongyos ruhban vrakoznia a szabadban, mgnem a ppa szne el kerlhetett. Ksbb ugyan visszanyerte hatalmt, de a kocka el volt vetve: csszrok s ppk ezutn vszzadokon t hadakoztak. A brixeni zsinaton, ahol VII. Kelemen szemlyben ellenppt vlasztottak, Gergelyt mgusnak s halottidznek blyegeztk; szm­zttknt halt meg 1085-ben.

Egy feljegyzs szerint Gergely ppa egy zben csak a laterni templomba rve vette szre, hogy a villjban felejtette varzsknyvt. Elkldte rte kt szolgjt, szrnysges tkokkal fenyegetve ket arra az esetre, ha ki mernk nyitni. A kvncsisg azonban ersebbnek bizonyult: a szolgk nemcsak kinyitottk a knyvet, de hangosan kezdtk olvas­ni a varzsigket, mire tbb dmon jelent meg.

Engedelmeskednk parancsotoknak - mond­tk -, de ha csfot ztk bellnk, vgznk vele­tek! A rmlt szolgk felszltottk az rdg­ket, dntsk le az elttk lv falat - s gy is tr­tnt. Nem tudni, Gergely rteslt-e az esetrl, de ha igen, akkor bizonyra lt egy msik, neki tulaj­dontott kpessggel: villmot rzott ki kpenye ujjbl, s agyonsjtotta a kt oktondit.

Nem volt azonban az egyetlen mgus a ppk sor­ban; kt eldje, XX. Jnos s VI. Gergely ugyan­csak lelkesen gyakorolta magt azokban a bvs fortlyokban, amelyek vdjval az egyhz ksbb annyi embert kldtt mglyra. A ppai mgusok kzl a legnevezetesebb Gerbert, alias II. Szilvesz­ter volt, tuds ember, aki megtanult arabul is; vezette be Eurpban az arab szmokat. Azt be­szltk, a ppasgrt cserbe eladta lelkt az r­dgnek, s hasonlan a tizenharmadik szzadban lt Albertus Magnushoz s Roger Baconhz, rz­bl olyan fejet mintzott, amely minden krdsre vlaszolt, s a legbonyolultabb rejtvnyeket is megoldotta. Klns, de az 1307 -ben letartztatott templomosokat is azzal vdoltk, hogy egy titok­zatos fejet imdnak.

II. Szilveszter egyik utda, IX. Benedek, akit ti­zenkt vesen vlasztottak ppv, lltlag fld­hzragadtabb clokra hasznlta a mgit. Varzs­igivel elrte, hogy a megbabonzott rmai hl­gyek csapatostl vonuljanak utna az erdkbe s a hegyek kz.

1095-ben kt ppa viaskodott a hatalomrt, s egyikk, II. Orbn megszervezte az els keresztes hadjratot a Szentfld visszahdtsra. Orbn ppa sajt flnyt akarta ersteni, de az ltala elindtott pusztt gpezet kt teljes vszzadon t mkdtt. Az els keresztes hadjrat idejn ala­kult meg a templomos lovagok rendje. Ktszz vvel ksbb egy ppa s egy kirly eskdtt ssze a rend sztzzsra, s ezzel olyan tkot idztek a fejkre, amely mindkettjket elpuszttotta.

 

Ha a pntek ahnap tizenharmadik napjra esik, az kztudottan szerencstlensget jelent. A tizen­hrmas szm rossz hre rthet; az sidkben sszefggtt a pogny ni s holdmtoszokkal. E mtoszokat az els egyhzatyk kiirtottk, de a knyelmetlen tizenhrmas szmmal nem bol­dogultak. Krisztus s a tizenkt apostol, a br s a tizenkt eskdt tizenhrman vannak, mint ahogy tves a mi tizenkt hnapbl ll vnk is: egy-egy vre nem tizenkt, hanem tizenhrom (13 x 28=364) holdciklus jut. A tizenhrmas szm ppoly baljslat, mint ha valaki sszetri a tk­rt, vagy ll ltra alatt megy el. Nem vletlen, hogy j nhny mai felhkarcolban nincs tizen­harmadik emelet. A pntek megblyegzse viszont kevsb rthet, elvgre a htf, amely szmos eurpai nyelven holdnapot jelent (lsd az angol Monday-Moondayt, a nmet Montag-Mondtagot, a francia s olasz lunedit), jobban sszecsengene a tizenhrmas borzongat felhangjval.

A vlaszts, meglehet, egy borzalmas bntnnyel fgg ssze. 1307. oktber 13-n, egy pnteki nap hajnaln Szp Flp francia kirly katoni orszgszerte rtrtek a templomosok rendhzaira. Az akcit tbb hna­pon t ksztettk el. A szeptember 14-n kiadott letartztatsi parancsot sztkldtk mindenhov az illetkes kirlyi tisztviselknek, kln listn mellkelve a vdpontokat, amelyekre nzve a lovagokbl knzssal kell kicsikarni a beismer val­lomst.

S hogy mindez mirt trtnt? Csak azrt, mert Flp csdbe jutott. Elz vben mr kizte a zsi­dkat, hogy rtehesse kezt a vagyonukra; most a templomosok aranyra fjt a foga.

A rajtats azonban csak gy lehetett sikeres, ha az ldozatokat meglepetsknt ri. Br a templo­mosokat 1291-ben, Akk eleste utn kiztk a Szentfldr1, mg mindig flelmetes ert kpvisel­tek. Sajt hajhaduk volt, kirlyok bankgyleteit intztk, maguk szedtk be az ket megillet tize­det, s csak a ppnak tartoztak felelssggel. Gaz­dagok voltak, erszakosak s pkhendiek - nem csoda, hogy irigysg, flelem s gyllet vezte ket. A keresztes hadjratok korszakban sebez­hetetlenek voltak, de ez a korszak vget rt, s el­lensgeik - a Domonkos-rendiek, a vetlytrs is­potlyos lovagok s a Flp-szer gyakorlatias el­mk - lecsaptak a kedvez alkalomra. Flp tisz­tban volt vele, hogy a rend vagyonnak megka­parintst csak akkor igazolhatja, ha az egyhz baj­nokaknt lp fel, s olyan gald sszeeskvst tr a vilg el, hogy a legbtrabbak is belespadjanak. A templomosokat teht elszr a dmonok cinko­saiv kellett blyegezni, hogy aztn megsemmist­hessk ket. Flp a francia szrmazs ppa, V. Kelemen beleegyezsvel ltrehozta a finkvizto­ri hivatalt a maga Domonkos-rendi gyntatja, Guillaume Imbert szmra, s kiadta a parancsot h embernek: teremtse meg a trvnyessg lt­szatt a rend kiirtshoz.

Imbert-bert nem is kellett csaldnia. A finkvi­ztor kisttte, hogy a templomosokat Krisztus megtagadsval, a kereszt meggyalzsval, a mise kiforgatsval, blvnyimdssal (ez volt az a bi­zonyos fej, tovbb ritulis gyilkossggal, szem­remsrt cskolzssal, szodmival s (akr a kathrokat meg a boszorknyokat) bvs ktl viselsvel vdoljk. Egyenesen gy okoskodott minl vaskosabb a hazugsg, annl jobb.

E misztikus harcosok rendjnek eredete s valdi clja ppolyan homlyos, mint a sors, amely 1307 utn osztlyrszkl jutott. A legendk kdbe vesz trtnetet udvari cselszvnyekrl, elsott kincsrl, a frigyldval s a Szent Grllal val kap­csolatrl szl rszletek tarktjk. A stt s ltv­nyos titkok sorozatt tetzik be azok az iszonya­tos knzsok, amelyeknek a francia templomoso­kat 1307-ben alvetettk, s vgl az a nagyszab­s tok, amelyet Jacques de Molay, a rend utols nagymestere harsogott Flp kirlyra s Kelemen ppra, mialatt 1314 mrciusban, a Szajna egyik szigetn lass tzn prkldtt.

Krisztus s a Salamoni Templom Szegny Lovag­jainak Rendjt a feljegyzsek szerint 1118-ban ala­ptotta Jeruzslemben Hugues de Payens cham­pagne-i lovag s nyolc trsa, arra krve I. Baldvint, Jeruzslem kirlyt, hogy ismerje el a rendet, amely az utak biztonsgnak megrzsre s a zarndo­kok megoltalmazsra alakult. Baldvin a palotj­ban adott nekik szllst, a palota pedig lltlag Salamon templomnak alapjain plt; innen eredt a "templomos" elnevezs.

A lovagok erklcsi tisztasgot, szegnysget s engedelmessget fogadtak, s kezdetben valban olyan szegnyek voltak, hogy ktelessgk telje­stse kzben osztozniok kellett a lovakon. 1128-­ban maga Clairvaux-i Bernt, a dinamikus j cisz­tercita rend feje fogalmazta meg szablyzatukat, amelyben a gazdagokat a rend tmogatsra, a bnsket pedig a rendhez val csatlakozsra buz­dtotta. A templomosok szvesen lttak soraikban gyilkosokat, tolvajokat, hzassgtrket, st eret­nekeket is, feltve, ha vllaltk a szigor szablyo­kat, s a vres hall lland kockzatt. Hla Ber­nt meggyz erejnek, 1130-ban Hugues de Payens mr hromszz lovaggal trt vissza Eur­pba. mltt hozzjuk a pnz - s vele a hatalom.

1139-ben II. Ince ppa elrendelte, hogy csak neki tartozzanak felelssggel. Ekkoriban pttette t Suger Saint-Denis-i apt a maga Prizs melletti templomt az j, cscsves st1usban, amely ksbb a "gtikus" nevet kapta. Egyes forrsok szerint az j ptszetet a templomosok hoztk magukkal Pa­lesztinbl. Mr ekkoriban is azt suttogtk, hogy a zarndokok oltalmazsnak leple alatt okkult te­vkenysgeket znek, s nem llnak tvol az eret­neksgt1 s a nemi kicsapongsoktl.

A rend tantsa valban szokatlan volt, m a zord szablyzat aligha kedvezett a kicsapongsoknak. A lovagoknak nem lehetett sajt knyvtruk, pn­zk vagy egyb tulajdonuk. Elljriknak a kvet­kezmnyekt1 fggetlenl felttlen engedelmessg­gel tartoztak. Soha nem adhattk meg magukat, s vissza is csak legalbb hromszoros tler ell vo­nulhattak. Bajbarsz kipcsk szultn 1270-ben elfog­lalta szafedi vrukat, s egyetlen jszakt adott ne­kik: vagy ttrnek az iszlm hitre vagy meghalnak. Parancsnokuk utastsra a hallt vlasztottk. Bajbarsz ekkor elevenen megnyzatta elttk a pa­rancsnokot, de ket nem lehetett megtntortani. A lovagok tisztasguk jell fehr kpenyt vi­seltek, rajta vrs, nyolcg kereszttel. Ugyancsak a tisztasgot jelkpezte a birkabr v is. 1307-ben aztn knzik ebben az vben a stni eretneksg bizonytkt lttk.

A XIII. szzad elejn vres hadjrat indult a provence-i kathrok (a "tisztk") ellen, s a temp­lomosok is gyanba keveredtek.

A kathrok hittek a reinkarnciban, a j s rossz egymst kiegszt voltban, Jahvt pedig hamis istennek tartottk. Az effle tanokat az egyhz immr- ezer v ta ldzte. 1208-ra a kathr hit mgis olyan npszerv vlt, hogy a korrupt ka­tolikus egyhz jogosan tartott tle: vgkpp kizik Provence-bl. A legszigorbb rendszablyokhoz kellett folyamodni. III. Ince ppa engedlyezte a tmadst, st meghirdette a kathrok elleni keresztes hadjratot. Az szakabbra l francik lelkesen fogadtk a felhvst. Amikor Bziers ostromnl a katonk azt mondtk, nem tudjk megklnbz­tetni a vdk kztt a katolikusokat a kathroktl, a ciszterci rendfnk azt felelte: "ljtek meg va­lamennyiket; Isten majd megtallja az vit."

gy a dli tartomnyt harmincves hborsko­ds sorn porig romboltk, s kzben a kegyetle­nl kegyes spanyol, Dominic Guzman (a domini­knus rend megalaptja) kezdemnyezsre lt­rejtt az inkvizci is, az eretneksg kiirtsa clj­bl. 1244-re minden elcsitult. Szmos kathr a mglya helyett, amelyen sokszor akr ktszz l­dozatot gettek meg egyszerre, inkbb a templo­mosoknl keresett menedket.

s hatvanhrom vvel ks'bb, 1307. oktber 13-n, pnteken Franciaorszgi Flp lecsapott a rendre.

A lovagok, az j nagymester - Jacques de Molay kormnyzsa alatt - az utols percig biztonsgban tudtk magukat. Ki is merne kezet emelni a temp­lomosok rendjre?

Az elfogottak szma tisztzatlan. Franciaorszg­ban mintegy ktezer, egsz Eurpban ngyezer templomos lt, de maguk a lovagok csak a jghegy cscst jelentettk. Flp hajnali rajtatse, majd azt kveten a ppai kitkozs akr hszezer em­bert is kzvetlenl rinthetett.

A legtbben elmenekltek, sokan kzlk Por­tugliba s Skciba. Hajhaduk nyomtalanul el­tnt La Rochelle kiktjb1; hrt sem hallottk tbb. A Ferencesek s Domonkos-rendiek minden­esetre azon nyomban elindtottk a maguk nagy­szabs propagandakampnyt, Guillaume Imbert finkviztor pedig hozzltott, hogy megtrje az elfogottakat. A bzl magnzrkkba csukott, mez­telenl a falhoz lncolt, hallra rmlt emberekkel tudattk, hogy testvreik mr vallottak; ha kvetik a j pldt, megmeneklnek, ha nem, a hhr vr rjuk - mr amennyiben tllik a knzsokat. Ked­velt vallatsi mdszer volt, hogy a fogoly lbt be­olajoztk, majd lass tz fltt addig stgettk, mg a csontok ki nem fordultak az zletb1. Volt, aki tllte az iszonyatot. Egyikk, amikor kihallga­tsra tmogattk, kezben szorongatta megfeketedett lbcsontjait; a knzk emlkl nla hagytk. Voltak ms mdszerek is. Tzes vassal prkl­tk a fogoly testt, a nemi szervt is belertve; izz fogkkal szaggattk a hst; hideg fogval tptk le a krmt, rntottk ki a fogat, s szurkltk a vres, sajg fogreget; lelemnyes szerkezetekkel zztk ssze a lb, a boka s a trd csontjait. A makacskodkat kt vallats kztt gynevezett oubliette-be zrtk - ezek a szk s alacsony cellk, amelyekben sem llni, sem lefekdni nem lehe­tett, a szennycsatorna alatt helyezkedtek el.

A knzsok hatsra sokan megrltek, s a leg­tbben beadtk a derekukat. Az els prizsi kihall­gatsok sorn szzharmincnyolc fogolybl csak n­gyen tagadtk valamennyi vdat (harminchatan belehaltak a knzsokba). Kt httel a letartztats utn harminckt templomos a nyilvnossg eltt is megerstette beismer vallomst. A szharminc­nyolcbl csak hatan tagadtk, hogy a rendbe belp­ve lekptk volna a feszletet, s ezzel kvettk vol­na a keresztre feszts tant tagad kathrok pld­jt. A legtbben elismertk az osculum nfamt, a "gya­lzatos cskot", amellyel egyms szjt, kldkt, hmvesszejt s lept ihlettk. Hetvenen bevallot­tk, hogy szodmira utastottk ket, br kt-h­rom kivtellel mind tagadtk, hogy meg is fogadtk volna a parancsot. A Bahomet nev titokzatos fejr1 vagy blvnyrl csak a vezetk tudtak, taln mert Flp eleve gy rendelkezett, hogy err1 csak a ve­zetket kell krdezni. Amikor aztn kibvtette a krdezendk krt valamennyi fogolyra, kitnt, hogy mind tudnak a dologrl, csak ppen egyt1 egyig merben ms vltozatban adtk el, minthogy a szrny knzsok kzepette brmilyen krdsre rblintottak. A rend kincstrnoka kijelentette: azt is bevallan, hogy meglte az Istent, nehogy mg egyszer ilyen fjdalmat kelljen elviselnie.

Kezdetben Jacques de Molay sem volt btrabb; nyilvnosan megvallotta, hogy a rendet mr rg­ta maghoz csbtotta a stn. Csak ht v fogsg utn, a hall kszbn sznta el magt, hogy meg­vltja lelke dvssgt. Amikor az 1314. mrcius 14-re kitztt mglyahall eltt mg egyszer meg­hurcoltk, hogy a nyilvnossg eltt tegyen bi­zonysgot a rend bnssgr1, visszavonta min­den korbbi vallomst.

„Beismerem, hogy slyos bnt kvettem el - ­mondta a Notre-Dame eltt sszegylt furaknak s fpapoknak. - De az a bnm, hogy hazudtam akkor, amikor elismertem a rend ellen felhozott utlatos vdakat... s azt mondtam, amit ellens­geim hallani akartak, hogy elkerljem a tovbbi irtzatos knzsokat.”

Ezutn hrom trsval egytt srgsen a Szaj­na egyik szigetre hurcoltk, hogy lass, irgalmat­lan halllal vesszenek el. A hhroknak megtiltot­tk, hogy a foglyokat a mglya meggyjtsa eltt megfojtsk, s arra is vigyzniuk kellett, nehogy a fst fojtsa meg ket id eltt. A brkkon zsfol­d kvncsiak eltt az ldozatok - amg mg hang­juk volt - vilgg kiltottk a rend rtatlansgt, Jacques de Molay pedig az utols pillanatban tizenhrom ziglen megtkozta Flp kirlyt s csa­ldjt, a kirlyt s V. Kelemen ppt pedig felszl­totta: egy ven bell kvessk t, hogy egytt vr­jk az Isten trnusa eltt az tletet.

Kelemen egy hnap mlva halott volt; novem­berben pedig Flpt vitte el vratlanul s megmagyarzhatatlan mdon a hall. Utdai id eltt gyans krlmnyek kztt pusztultak el, s dinasztija hamarosan kihalt. A templomosok tka megfogant.

Az inkvizci azonban hamarosan j ellensget tallt magnak: a boszorknyokat vagy inkbb l­talban a ni nemet.

 

tkok knyve III.

Most pedig trjnk vissza a dolgok kezdethez, a trtnelem hajnalhoz, olyan jelensgekhez, ame­lyeknek tbb kzk van a babonkhoz s a folk­lrhoz, mint a valsghoz, s amelyekben tbb a mtosz, mint a tny. A kvetkez nhny fejezet Eurpnak arrl a stt korszakrl szl, amely­ben emberek tzezreit gettk meg kitallt bn­krt. Ezeket az eltkozott idket azonban csak ak­kor rthetjk meg, ha betekintnk azokba a vall­si hiedelmekbe s dmoni mtoszokba, amelyekre a kzpkor borzalmai pltek...

 

Hangok az idk homlybl s az eredeti bn

 

 

Az skorbl kevs "igaz" trtnet maradt rnk az tokrl, mivelhogy kt- vagy hromezer vvel ezeltt kevs volt az rstud, az "igazsgrl" alko­tott kp pedig merben klnbztt a minkt1. Annyi azonban bizonyos, hogy mieltt a tudomny s az rtelem kivvta volna a maga jogait, az elfo­gadott vilgkp mgikus volt, mtosz s "valsg" kztt elmosdott a hatr. Az emberek hittek ben­ne, hogy a varzslk llat kpben jelenhetnek meg, hogy a nem vrt napfogyatkozs avagy egy stks feltnse szerencstlensget jelent, hogy a madr rptb1 vagy a ledftt ember vonagl­sbl eljelek olvashatk ki, hogy a menstrul nk nem nylhatnak telhez vagy ms trgyakhoz s nem stlhatnak el gabonafldek mellett, mert k­zelsgk rontst hoz, hogy, a fkban, folykban, kvekben szellemek lnek. Es hittek abban is, hogy arra, akinek a nevt valamelyik ellensge lomra, viaszba vagy agyagba rja, majd tkot mond a trgy fltt, s vgl eltemeti azt, biztos hall vr.

1980-ban az angliai Bathban a rgszek egy Minerva rmai istennnek szentelt templom ma­radvnyaira bukkantak. A falak kzl "toktblk" kerltek el: papok rtk ket, akik j pnzrt tok­kal sjtottk megbzjuk ellensgt. De mr a bib­liai Ezkiel prfta is eltlte azokat a nket, "akik bvs ktseket varrogatnak minden csuklra, s takarkat ksztenek akrmilyen termetek fej­re, hogy lelkeket vadsszanak!" (Ezkiel Knyve, 13.18.)

A legkegyetlenebb tkok az istenektl eredtek. A grg mitolgia szerint Bellerophon Pegazuson, a szrnyas lovon az Olmposzra akart nyargalni, de az istenek letasztottk, hogy szmkivetett nyo­morkknt tengesse tovbb lett. Promtheuszt, aki el akarta lopni az istenekt1 a tzet, sziklhoz lncoltk, s a mjt kesely vjta ki; a mj azon­ban jszaka visszantt, hogy msnap a knszenve­ds ellr1 kezddhessen. Ikarosz tl kzel replt a naphoz, ezrt az istenek megolvasztottk viasz­szrnyt, hogy lezuhanjon. Aktain, a vadsz, az els kukucskl megleste a meztelenl frd Ar­temisz istennt, ezrt szarvass vltoztattk, s sajt kutyival tpettk szt. Az istenek fltkenyek voltak s bosszllk.

Klnleges tok sjtotta az apagyilkossgot s a vrfertzst. Oidipusz, noha a delphoi orkulum

figyelmeztette, ak9-,ratlan megli apjt, Laioszt, s nl veszi anyjt, Iokasztt. Amikor rdbben tet­tre, megvakt ja magt, s a frik hallba ld­zik; elz1eg azonban mg megtkozza kt fit, Polneikszt s Eteoklszt. A vrfertzsben fogant fivrek megvalstjk az tkot: a thbai trnrt harcolva meglik egymst. Hasonlan stt dr­ma hse Oresztsz is, az argoszi Agamemnn ki­rlynak, a Trjt ostroml grg hadak vezrnek fia. Aigiszthosz, Oresztsz anyjnak szeretje meg­li frdjben Agamemnnt, Kltaimnsztra, az anya pedig fejt veszi halott frjnek. Valamikor Agamemnn hallra sznta egyik lenyukat, Iphigeneit, Kltaimnsztrnak teht semmi oka sem volt r, hogy szeresse frjt, de Oresztsznek sem, hogy szeresse anyjt. A szmzetsben fel­ntt ifj a delphoi orkulumhoz fordul: lje-e meg apja gyilkosait. A papnje szjn t megszlal Apolln isten figyelmezteti: ha nem ll bosszt, rk id1<re kirekeszti magt a trsadalombl. Az orkulum arra inti, hogy a frik megtorolnk az anyagyilkossgot. Brmit tesz teht Oresztsz: vesznie kell. lruhban hazatr Mknbe, behatol a palotba, megli Aigiszthoszt, majd fejt ve­szi anyjnak. E tettrt ldzbe veszik a frik. Oresztsz megtbolyodik, de vgl Athn, a bl­csessg istennje felmenti. gy aztn kigygyul a tbolybl, a frik visszavonulnak, gyz a jzan rtelem s a szeld rbeszls.

E meskbl megtudhatjuk, miknt gondolkod­tak seink az emberi termszetrl s a sorsrl. Oidipusz mit sem sejtve ppen azokat a bnket kveti el, amelyektl vtk; Oresztsz, akr meg­bosszulja apjt, akr nem, mindenkppen elbukik. Az emberek szemben az emberi let maga volt az tok, s a vltoztatsra irnyul ksrleteket ("ne lzadj az istenek ellen"; „ne egyl a fa gymlcs­bl") mlysges bizalmatlansggal fogadtk.

A keleti vallsi felfogs szerint az tok lnyege abban ll, hogy nem ltunk t az illzikon (vagy­is nem termszetfltti trvnyrl, inkbb sajt ncsalsainkrl van sz). Nyugaton azonban mindmig hat a meggyzds, hogy az ember sz­letse ltal eleve krhozatra van tlve. Ez a hit dm s va kizetsnl is az eredend bnnek bibliai dogmjbl fakad. me a legels tok egy tkokkal zsfolt knyvben. Valaki ugyanis megsz­molta, hogy a Bibliban ktszzharmincszor for­dul el az "tok" sz (igaz, az "lds" ngyszztz­szer). toknak is, ldsnak is a nyelv az els sz­m hordozja. A Pldabeszdek 18. 21. szerint "Mind a hall, mind az let a nyelv hatalmban van", a 26.2-ben pedig ez ll: "Mikppen a madr elmegy s a fecske elrepl, azonkppen az ok nl­kl val tok nem szll az emberre."

Mzes 4. knyvben (5.11-31) megismerkedhe­tnk a htlen asszonyt sjt tokkal. A gyanba keveredett nnek a templomban meg kell innia egy tl vizet, amelybe a pdimentumrl vett port ke­vertek, s ha bns, akkor "bemegy az tokhoz vz bel az kesersgre, s megdagad az mhe s leszrad az tompora..."

Mzes V. knyve pedig kimondja: minden t­kok alapvet oka s egyszersmind igazolsa az Is­tennel szembeni engedetlensgben rejlik. gy ju­tunk el az els s legnagyobb tokhoz, amelyet Is­ten az egsz emberisgre mondott ki: az eredend bn tkhoz. dm s va evett az almbl, s bntetsl elvesztettk az denkertet, az sztns ltezs, a paradicsomi llapot boldogsgt. Az tok­kal sjtott emberisg kizetett s magra maradt nmagval. Sokak szerint ez az tok mindmig hat, s csakis Krisztus vlthat meg t1e.

Egy msik, seink ltal eltkozottnak tartott llapo­tot az angol kznyelv mindmig "az tok" nven emleget. A n s a hold titokzatos kapcsolatt mr rgta a holdciklushoz igazod havi vrzsre ve­zettk vissza,' a menstrucihoz pedig egyarnt tr­stottk a ni termkenysg s a vltozkony ni lelkillapot fogalmt. gy aztn a hajdanvolt frfi­ak a vltoz holdat s a havi vrzs llapotban lv nt egyarnt "betegnek" vagy "eltkozottnak" tartottk. Nmetorszgban a havibajt "holdnak", Franciaorszgban "a hold pillanatnak" neveztk. A maorik "ma ta maram" -nak, "holdbetegsgnek'l hvjk a menstrucit, s gy tartjk: a lny els vrzse attl jn meg, hogy a holddal hlt. Indi­tl szak-Amerikig a holdat s a havibajt azonos vagy hasonl szavak fejezik ki. Az si korokban a menstrul n vilgszerte tabunak szmtott - oly­kor tiszttalannak, olykor szentnek. A vrzs tar­tamra kizrtk a mindennapi letb1; volt, ahol e clra kln ni hzakat tartottak fenn. A vrzs­ben termszetfltti jelensget lttak, a vrz nt pedig veszlyesnek tartottk: rintse megbetegt­het, s ha a hzban marad, kialhat a hzi tzhely. Mg az telt is tisztes tvolban raktk le szmuk­ra. Az ausztrliai slakos frfiaknak joguk volt meglni felesgket, ha megtudtk, hogy az menstruci kzben az takarjukon hlt; igaz, elfordult, hogy a frj nhny napon bell maga is belepusztult a rettegsbe.

A serdl fikat gy avattk frfiv, hogy elv­lasztottk ket anyjuktl, s flelmetes szertartsok­kal tettk prbra btorsgukat. A serdl lnyok fel­avatsa azonban csupn abban llt, hogy els havi vrzsk idejre kizrtk ket a kzssgb1.

A sabbat sz, amelyet ksbb a keresztnyek pi­hennapjra, a vasrnapra (no meg a boszorkny­szombatra) alkalmaztak, a babilon sabbatbl ered. A sz azt jelenti: a szv nyugalma vagy pihense, s a babilniaiak gy tartottk: ezeken a napokon van meg a havi vrzse Istarnak, a hold istennjnek, s ilyenkor nem tancsos dolgozni, ftt telt fo­gyasztani vagy tra kelni.

A pihennap teht egybeesett a holdtltvel, k­sbb azonban mr nem havonta egyszer, hanem minden hten megtartottk, kiterjesztve a havi ttlensg tabujt. Esther Harding pszicholgus, Jung tantvnya szerint a tabu a frfiaknak azt a trekvst fejezte ki, "hogy a veszlyesnek tekin­tett n kirekesztsvel megvdjk magukat sajt szexualitsuk rombol hatstl".

sidktl fogva eltkozottnak tekintettk a varzs­lmestersget is, kivlt, ha a termszetfltti ha­talmat, aljas emberi clok szolglatba lltottk. Mzes V. knyve (18.10-11) eltl mindenfajta "j­vendmond, igz, jegymagyarz, varzsl, b­bjos, rdngsktl tudakoz, titokfejt s halottidz" tevkenysget, "mert mind utlja az Ur". s mgis, Smuel 1. Knyvnek 28. fejezetb1 megtudhatjuk: amikor Saul, Izrael kirlya elkese­redett a filiszteusok hdtsai, sajt npnek gy­vasga s Isten makacs nmasga lttn, titkon egy jsnhz, az endori boszorknyhoz fordult, hogy kifaggassa a jvrl.

jszaka, lruhban ment el hozz, s megparan­csolta: idzze meg a nemrg elhunyt Smuel pr­fta szellemt. Az asszony elszr vonakodott, mert tudta, hogy Saul mr szmos boszorknyt kivgeztetett, s attl flt: csellel akarja elveszejte­ni. Amikor azonban Saul az r nevre meges­kdtt, hogy nem esik bntdsa, megidzte neki Smuelt, akit maga gy ltott, mint "istenflt, aki feljn a fldbl" s egyszersmind mint "vn­embert, akin palst van".

Smuel szelleme megkrdezte Sault, hogy mi­rt hborgatta meg nyugalmban, Saul pedig az felelte: szksge van Smuel tancsra, mert Isten elfordult tle, s sem a prftk, sem lmok ltal nem felel neki. Smuel ekkor a tuds tkval sj­totta: kzlte vele, hogy is, fiai is odavesznek, Izrael a filiszteusok martalka lesz, s vgl Dvid lesz a kirly. Saul, aki egsz nap nem evett, ssze­esett rmletben, mire a boszorkny jsgosan lelt egy hzott borjt, kovsztalan kenyeret sttt, s megvendgelte Sault meg a kt szolgjt. A la­koma utn azok hrman eltvoztak - hogy ms­nap mindnyjan elpusztuljanak.

A boszorknyrl s sorsrl nem hallunk tb­bet. A bibliai rnok szavain rzdik, hogy az effaj­ta istentelen praktiknak mg a puszta ltt is k­nos elismernie.

A klasszikus rmai szerzk mr korntsem ilyen szemrmesek. gy pldul Lucanusnak ksznhet­jk, hogy rnk maradt Erichthnak, a thesszliai boszorknynak a trtnete. Lucanus Pharsalia cm mvben elmondja, hogy a leghatalmasabb va­rzslk s boszorknyok ppen ezen a kopr, f­lelmetes vidken ltek. A thesszliai boszorknyok meg tudtk vltoztatni az idjrst, szerelmet fa­kasztottak a legkemnyebb szvben is, s mg az aggokban is ifjonti tzet gerjesztettek. Hatalmuk rnykba bortotta mg az kori mgia kt legh­resebb kzpontjt, Babilnt s az egyiptomi Memfiszt is.

A hangzatos bevezet utn Lucanus rtr a mesre: hogyan akarta Sextus Pompeius, Nagy Pompeius fia megtudni Erichthtl, mifle jv vr r.

Erichtho, a leghatalmasabb s legvisszatasztbb thesszliai boszorkny Lucanus szerint spadt volt s aszott, a haja gubancos, a lehelete bzl. Amer­re jr, pusztn a lptvel megmrgezi a termst. A halottakat szttpi, szemket kivjja. Fogval tpi szt az akasztfa ktelt, a gyilkost lerntja a keresztrl. Srban lakik, s a jslshoz a holtak test­rszeit hasznlja fel: a szl aszalta beleket, a nap kiszrtotta velt, a kivgzettek sebeibl kifolyt vrt, a kereszten elszakadt inakat. Nem egyszer megvrja, amg a csatban elesetteket marcangol­ni kezdik a farkasok, s a pofjukbl tpi ki a hs­cafatokat, hogy varzsitalt proljon bellk. De az is megesik, hogy elszortva a haldokl torkt, a sz­jba harap, hogy belesuttogja az alvilgi rnyak­nak szl zenett.

Lucanus elbeszlse szerint Sextus a flelemtl borzongva keresi fel jflkor a boszorknyt az el­hagyott srok kztti sziklamezn, s arra kri: tudja meg a holtaktl, mit tartogat szmra a jv. Erichtho azt feleli: ehhez friss, p tdej holttest­re van szksge, mivel a rgebbi halottak csak sszefggstelenl vinnyognak. Aztn szurokfe­kete felht csavar a feje kr, hogy az jszaka mg sttebb legyen, s egy kzeli harcmezre vezeti Sextust, hogy vlogathasson a temetetlen holttes­tekbl. Jttre mg a farkasok s a ragadoz ma­darak is elmeneklnek. A kiszemelt holttest nya­kba horgot vet, gy vonszolja a sziklkon t egy tiszafk bortotta kiugr szirt alatti barlangba. Ott elszr is leteremti Sextust s embereit gyva rettegskrt, majd fejre viperkbl font fzrt il­leszt, s munkba veszi a tetemet. Elszr is be­drzsli dgltt kutya nylval, hizbllel, kgyk­kal tpllt szarvas velejvel s egyb utlatoss­gokkal, majd hossz, flelmetes, kroml dalban idzi meg az alvilg friit. Hangja egyszerre em­lkeztet kutyaugatsra, farkasvltsre, bagolyhu­hogsra, oroszlnbmblsre s kgysziszegsre. Vgl aztn spadtan, nmn felmagasodik eltte a halott szelleme; csak az parancsra szlal meg, s miutn megadta a kvnt felvilgostst, azt kri, hadd trhessen rk pihenre. A boszorkny ek­kor halotti mglyt rak, a szellem felmszik r, Erichtho fklyval meggyjtja a tzet, s a mes­nek vge.

kori varzsl volt Simon mgus is, aki az jtes­tamentum szerint Krisztus vetlytrsnak csapott fel. A legenda gy tartja, hogy Nr csszr rmai palotjban mgikus prharcba bocstkozott Szent Pterrel, felszllt a levegbe, de a szent egy jl irnyzott imdsggal letertette, s a mgus, fldre zuhanva, elpusztult.

A jvendls s a halottidzs azonban tovbb virult. Napleon s Hitler egyarnt gy hitte, hogy Nostradamus bizonyos strfi rjuk vonatkoznak; de jval elttk Julius Caesar is magra rtette az egyik hres Sybilla-jslatot, amely szerint hamaro­san hatalmas kirly tmad, aki arra rendeltetett, hogy a vilg valamennyi npt meghdtsa s egyestse, s j aranykort hozzon az emberisgre. Julius Caesarrl azonban mra csupn egy m­sik jslat jut esznkbe, az, amelyet a tmegb1 ki­ltott fel bizonyos Vestricius Spurinna: vakodj mrcius idustl!

A tlvilgi tlettl val flelem szmos, a bntu­dat s a szorongs eloszlatsra hivatott babons szoks kialakulshoz vezetett. Ily mdon akartk a legbnsebb lelkek is megvltani a maguk mennyei belpjt.

A bnbak fogalmt pldul sidktl fogva is­mertk. rorszgban az elhunytak bneit gyne­vezett „bnevkre" ruhztk, akiknek csaldjban rkletes volt e funkci. A sr mell telt tettek t­ravalnak a halott szmra, s ezt fogyasztotta el a „bnev", ekkpp magra vve a bn terht. Amikor ttt az rja is, az ltala elfogyasztott tkos bnket fia vagy utda kebelezte be. A zsi­dk bnbnati napjn a fpap egy kecskre tette kezt, megvallotta fltte a zsidk bneit, majd az llatot kizte. a vadonba. Szegny pra legalbb letben maradhatott. A Himalja vidkn az em­berek lerszegtettek egy kutyt, majd kikergettk a falubl s megkveztk; ekkpp biztostottk be magukat, hogy egy ven t ne sjtsa ket beteg­sg vagy balszerencse. Nigria egyik rszben vente kt embert ltek meg, hogy magukkal vigyk annak a bneit, aki az ldozati szertarts kltsgeit fedezte. A thaifldi vrosokbl egyszer egy vben kiztek egy hzassgtr nt, trgya­dombra dobtk, hogy maghoz vonzza a gonosz szellemeket, s megtiltottk, hogy valaha is vissza­trjen. Szmos si kultrban vente megknoz­tk, meggyilkoltk, majd ritulisan megettk az istenkirlyt vagy a megvlasztott gabonakirlyt, hogy ily mdon kiengeszteljk az isteneket, s j termsben bizakodhassanak.

Az ilyenfajta bnbakmtoszok mindmig fellelhe­tk. A keresztnyek ma is azt lltjk, hogy Krisz­tus a bneikrt halt meg, a kzelmltban pedig feltmadt az egyik legveszedelmesebb bnbakhit: az antiszemitizmus, amely Krisztus gyilkosaiknt tkozza ki az rk hontalansgra s vndorlsra krhoztatott zsidkat.

A zsid (hber ljehudi) eredetileg az gret Fld­jre plyz tizenkt trzs egyiknek, Juda trzs­nek volt a tagja. A zsid np sszessgt kezdet­ben hbereknek (ivrim), majd, Kr. e. 538-ig, a babi­loni fogsg vgig izraelitknak (iszreelim) nevez­tk, s csak ezutn vlt ltalnoss a zsid (jehudi) nv.

Az antiszemitizmus forrsa taln az ,irigysg volt, amelyet a zsidk azzal az lltsukkal keltettek, miszerint csak egyetlen isten ltezik, Jehova (Jah­ve), aki megldja a neki engedelmeskedket, ki­. vltkppen vlasztott npt, a zsidkat. Ahogy Mzes IV. Knyvben (24.9) olvashat: "Aki ld tged, ldott lszen, s ki tkoz tged, tkozott lszen." Ennek rtelmben azok, akik szembeszll­nak Izraellel, magval az Istennel szllnak szembe - ez a fennen hirdetett meggyzds pedig rthe­ten ingerelte a tbbi fajt. Kr. e. 333-ben Nagy Sn­dor lerohanta Judet. Halla utn a hellnizmus meggyazott a rmai hdtsnak, m az idegen uralmat folyamatos zsid lzadsok ksrtk, a makkabeusok felkelst1 (Kr. e. 167) a zeltk t­meges masadai ngyilkossgig. Erre Kr. u. 74-ben kerlt sor, azt kveten, hogy Titus csszr elfog­lalta Jeruzslemet. Szz vvel Krisztus utn elbu­kott a vgs, Simon bar Kochba vezette felkels is. A rabszolgasgra vetett s sztszratott zsidk sor­sa mg nyomorsgosabbra fordult azutn, hogy Nagy Konstantin csszr (Kr. u. 279-337) Rma l­lamvallsv tette a keresztnysget. A zsidknak azonban nagy hasznt vettk, mint uzsorsoknak, lvn, hogy a keresztnyeknek tiltva volt ez a mes­tersg.

A keresztes hadjratok idejn ismt fellngolt az antiszemitizmus. Szmos zsid telepedett meg Angliban s Nmetorszgban, de az asszimilci­t elutastottk, s trvnyeik rtelmben nem h­zasodhattak nem zsidkkal. A korszak tmeghisz­trija szmos elkpeszt legendnak adott tpot. Elterjedt pldul, hogy az Antikrisztus, ha majd megszletik, Dan trzsb1 val zsid lesz, aki a zsidkat rszesti klns kegyben; tovbb azt hreszteltk: a zsidk ritulisan keresztny gyer­mekeket lnek meg, hogy vrket a maguk hs­vti szertartshoz felhasznljk. Ezt a hajmereszt s gyalzatos vrvdat, amelyet lltlag egy an­gol, a lincolni Hugh tallt ki 1255-ben, aztn a leg­vadabb kegyetlenkedsek igazolsra kamatoztat­tk. A megknzott zsidk hiba erskdtek, hogy vallsuk tiltja a vr fogyasztst; a fanatizlt ke­resztnyek az lltlagos bnt az ellenkez irny­ba fordtottk, s a "dmoni" zsidk tmeges le­mszrlst igazoltk vele.

I290-ben a zsidkat kiztk Anglibl, I395-ben Franciaorszgbl, 1492-ben Spanyolorszgbl. Eu­rpa szaki vidkein gettkba zsfoltk ket, s rjuk hrtottk a felelssget a nagy pestisjrv­nyrt, amelynek 1348 s 1350 kztt az eurpai lakossg egyharmada esett ldozatul; mint lltot­tk, a zsidk megmrgeztk a kutakat. I349-ben Brsszel, Frankfurt, Mainz s Kln laki minden kezkre kerlt zsidt meggettek vagy vzbe foj­tottak, arra hivatkozva, hogy "ekkpp akartak Is­tennek kedvben jrni".

A prizsi Mathieu-hz fzdik a bolyg zsid mtosza. Eszerint egy Ahasvrus nev zsid, aki kapus volt Piltus palotjban, gyalzta, st meg is ttte a Golgota fel vnszorg Krisztust, aki gy szlt hozz: "n hamarosan megllok s megpi­henek, de te a vgs napig vndorolni fogsz." Ezrt kell Ahasvrusnak az Utols tlet napjig honta­lanul bolyongania. Mathieu egybknt azt lltot­ta, hogy a trtnetet 1228-ban egy rmny pspk­t1 hallotta.

A dmoni mtosz ellenllt az id mlsnak. Oroszorszgban I903-ban Cion blcseinek jegyz­knyvei cmen kiadtak egy hamistvnyt, hogy bi­zonytkul szolgljon a vilguralomra tr nem­zetkzi zsid sszeeskvshez; sokan azonban nagyon is mohn hdoltak be az otromba csals­nak. 1919-ben az oroszorszgi fehr seregek mint­egy hatvanezer zsidt mszroltak le, mert ket vdoltk az 1917-es forradalomrt; a londoni Times pedig mg 1921-ben is a Jegyzknyvek hitelessge mellett kardoskodott. Amikor 1933-ban Adolf Hit­ler a nmet nci prt vezre tvette a hatalmat, kapva kapott a dmoni zsid mtoszn, hogy hoz­zlsson a zsidk mdszeres ldzshez, s en­nek sorn eljusson a "vgleges megoldsig": az egsz zsidsg kiirtsnak megksrlsig. Mint­egy hatmilli zsid pusztult el, kzlk sokan Auschwitz s Bergen-Belsen gzkamriban. A hu­szadik szzad nem csupn visszhangozta, de fel is erstette a kzpkor borzalmait.

Mra a zsidk visszakaptk hazjukat, Izrael orszgt, m a Jegyzknyvek tovbbra is forgalom­ban vannak; s egyes apokaliptikus keresztny szektk ma is azt valljk, hogy az Armageddonra, a Krisztus s az Antikrisztus kztti vgs tk­zetre a "Szentfldn" kerl majd sor.

Meglehet, hogy az antiszemitizmus a magukat klnlegesnek vagy kivtelesnek tart, msoktl elzrkz npek irnti ltalnos ellenszenvb1 tp­llkozik; a ncik - s nemcsak k - pp gy ldz­tek egy msik, elzrkz s vndorl npet, a ci­gnyokat is. De eredhet a zsidk elleni eltlet az egyistenhvkre jellemz klns belltottsgbl is: K tudniillik mindent csak sarktott ellenttprokban ltnak, szmukra minden fehr vagy feke­te, egyrtelmen j vagy egyrtelmen rossz, erklcsi tletk nem tr meg rnyalatokat a kt vg­let kztt, s a ktelkeds fogalmt elutastjk.

Ez pedig a maga nemben ppolyan tok, mint a tbbi

 

tkok knyve II.

Valamennyi korai civilizci kzl mindmig az egyiptomi nygzi le leginkbb az utkort. A va­laha Khemnek (azaz fekete fldnek) nevezett or­szg homlyos eredetnek titokzatossgt napja­inkban is haszonnal kamatoztatjk az okkult tu­domnyok mveli, a romantikus trtnelmi re­gnyek ri s a msodrend hollywoodi filmek kszti...

 

A fra tka

 

A szfinx s a nagy piramisok, Isis, Osiris s az egzotikus, llatfej istenek fldjt mr az kori grgk is srginek tartottk. Platn sze­rint Szolnnak itt meslt elszr az Atlantiszrl egy szaiszi pap. Egyiptombl menekltek a zsidk, s az egyiptomiakat foglalkoztatta oly ersen a tlvi­lgi let, hogy a halottakat mumifikltk, hadd vrjk gy az jjszletst. A frakat, valamint egyb nevezetes frfiakat s asszonyokat kincse­ikkel egytt helyeztk nyugovra, olyan pomp­zatos srokban, hogy a szzadok sorn a legtbb

 
.::Szavi::.
Zene
Milyen fle/Fajta Zent szeretsz a legjobban?

Goth
Goth Metal
Metal (Power/Speed/Heavy/Death)
Metalcore
Black/Dark Metal
Industrial, EBM (Electro Goth)
Hip-Hop/Rap
Pop meg hasonl
Ambient, Kzpkori, Medival
Egb
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
.::The Time is running away::.

 
.::Chatt::.
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
.::a honap Metal Egyttese::.

 
.::Videok::.
 
.::Everybodys Fool::.
 
.::Dalszvegek::.
 
.::Dont Copy::.

 
.::Dimmu Borgir - The Sinister Awakening::.
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!