|
A név eredete
Reznor így írja le a Nine Inch Nails név mögötti jelentést:
„Nem tudom, hogy próbáltál-e valaha zenekar neveket kitalálni, de általában azt hiszed, hogy találtál egy nagyon jót, és másnap ránézel, és teljesen béna. Én kb. 200 ilyet találtam ki. A Nine Inch Nails kiállta a két hetes próbát, jól nézett ki nyomtatásban, és könnyen lehet rövidíteni. Tényleg nincs semmi prózai jelentése. Mondhatni, ijesztőnek nézett ki. [A legférfiasabb hangján] Kemény és férfias! Átkozott feladat megpróbálni zenekarneveket kitalálni
Különböző megközelítésből, a NIN hangzásvilágát a következő műfajokkal írták már le: alternatív, elektronikus, heavy metal, rock, vagy leggyakrabban industrial vagy industrial rock. Zenéjének industrial műfajba sorolásáról Reznor a következőket nyilatkozta egy 1994-es Axcess Magazine interjúban:
„Amit eredetileg industrial zenének hívtak az kb. 20 évvel ezelőtt a Throbbing Gristle és a Test Dept voltak. Nekünk nagyon kevés közünk van ehhez azon kívül, hogy zaj van a zenémben és zaj van az övékben. Én a pop dalokra jellemző struktúra kontextusában dolgozom, míg ők nem ezt tették. És mert valaki nem talált ki egy új nevet, ami szétválasztja ezt a két némileg egymástól független műfajt, ezért ez irritálni szokta az összes old school rajongót, akik az alternatívság és a sötétség zászlóját lobogtatják. Úgyhogy, én azt mondanám, kölcsönöztem bizonyos stílusokból és az ezekhez hasonló zenekaroktól.
Még a zenekar zenei sokoldalúsága és rugalmas dalszerző képessége mellett is vannak olyan technikák és stílusok, amelyek folyamatosan megtalálhatók a Nine Inch Nails életművében.
A Nine Inch Nails összetartó ereje az extrém dinamika. Ez már a Queen „Get Down, Make Love” című számának korai feldolgozásakor is nyilvánvaló volt, de csak a Broken album idejében vált Reznor ismertetőjegyévé. Az olyan dalok, mint a „Wish” és a „The Day the World Went Away” a pianissimo és fortissimo közti gyors váltás Reznor által előszeretettel alkalmazott módszerét szemléltetik. Néhány dal hangos tetőponttal ér véget, melyet inkább egy hirtelen befejezés követ, mintsem elhalkulás vagy az utolsó hang szabad rezonálása. Reznor énekstílusa hasonló mintát követ, oda-vissza hullámzik a suttogástól az üvöltésig.
A Broken óta minden albumon legalább egy ostinato szerepel. Ezek jellegzetes módon, mérsékelten nyugodt hangon kezdődnek, és lassan, a crescendo után zaj-és torzításhalmazba torkollnak. Kiváló példák erre a „Help Me I Am in Hell”, az „Eraser”, a „The Way Out Is Through” és a „Beside You in Time” c. számok. Jellemzően, az ostinatók koncerten történő előadását valamilyen videó is kíséri.
Reznor előszeretettel alkalmazza zenéjében a disszonancia jelenségét is. Ez gyakran kromatikus melódián és/vagy harmónián keresztül jön létre. E technika alkalmazásának talán legismertebb példája a „Closer” c. dalban található, amikor egy négy hangból álló, egy erősen hangsúlyos megemelt első hangot tartalmazó motívum kapcsolódik be az első refrén után. Majd egy súlyosan kromatikus zongora motívummal fejeződik be a dal. A „Hurt” c. számban egy erősen disszonáns tritonus szerepel a verzékben, a B5(#11), mely hangsúlyt kap, amint Reznor az „I” szót énekli, minden alkalommal, amikor a B/E# hangköz elhangzik. Több nyilvánvaló esetben Reznor módszere a tiszta atonalitás, vagy szokatlanul hangolt hangszerek segítségével, mint pl. a „The Downward Spiral” és a „The New Flesh” c. számokban, vagy szó szerint zajt alkalmazva az olyan dalokban, mint a „Happiness in Slavery” és a „The Art of Self Destruction”.
Reznor zenéjében a ritmika is határozott jegyekkel bír. Dalaira gyakran jellemző a szokatlan ütemmutató, az ütemmutató váltás és a poliritmika, mint pl. „March of the Pigs”, a „La Mer” és a „The Collector” c. dalokban.
Bár a Nine Inch Nails több mint 18 éve létezik, eddig csak a következő hat, hagyományos értelemben vett albumot alkotta: Pretty Hate Machine, Broken, The Downward Spiral, The Fragile, With Teeth és Year Zero, átlagosan három évvel minden egyes album megjelenése között.
A diszkográfia látszólag csekély voltát megcáfolja a NIN munkák terjedelme, mivel minden fő kiadvány számos kapcsolódó kiadvány központjául szolgál, amelyek közt megtalálhatóak remix albumok, kiterjedt B-oldalas kislemez gyűjtemény, és turnékat dokumentáló filmek. Valóban minden elsődleges kiadvány a hozzá kapcsolódó korszak központjának tekinthető, amelyben a másodlagos kiadványok alapvetően lényegesek a művészi egész megértése végett. Ezt az érzetet erősíti a Nine Inch Nails a halo (jelentése: napgyűrű, holdudvar; dicsfény, glória) számok átvételével, amelyeket formátumtól függetlenül, a kiadványok számozására alkalmaz. Ez a sorrendet tartalmazó rendszer azt az implicit üzenetet hordozza, hogy minden egyes NIN kiadvány, az albumoktól a kislemezekig, egyenlő mértékben fontos része a NIN katalógusnak.
A hivatalos kiadványok mellett a NIN számos filmzene és remix létrehozásában is közreműködött
|
|
Aaron North Guitar
Alessandro Cortini Synthesizer, Gitarre, Bass
|
|